Den gode, den onde, den fule

Originaltitel: Il buono, il brutto, il cattivo
Regissör:Sergio Leone
Utgivningsår:1966

Om Den gode, den onde, den fule:

Med ponchon, sitt skägg och med en lång smal cigarr hängande i mungipan som kännetecken får vi se Clint Eastwood som "den gode". En av filmhistoriens mest välkända "bad guys", Lee van Cleef, har rollen som "den onde" och sadistiske Setenza, även kallad Angel Eyes. Eli Wallach spelar "den fule" och kallblodige banditen Tuco. Denna trios vägar korsas under det livsfarliga sökandet efter 200 000 dollar i guldmynt som försvunnit spårlöst från en militär penningtransport.

Titel: För några få dollar mer
Originaltitel: Per qualche dollaro in più
År: 1965
Genre: Action, Western
För några få dollar mer
Titel: För en handfull dollar
Originaltitel: Per un pugno di dollari
År: 1964
Genre: Drama, Action, Western
För en handfull dollar
Titel: Harmonica - en hämnare
Originaltitel: C'era una volta il west
År: 1968
Originaltitel: La Resa Dei Conti
Regissör: Sergio Sollima
År: 1966
Genre: Western
En blodig kniv - ett dödande skott

Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Eli Wallach, Luigi Pistilli, Aldo Giuffrè, Rada Rassimov, Enzo Petito, Mario Brega, Chelo Alonso

Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luciano Vincenzoni, Sergio Leone

Äventyr, Western

The Good, the Bad, and the Ugly

Italien, Spanien, Västtyskland

Recension Den gode, den onde, den fule

- Poivoroinen sätter betyg 5 och skriver:
Ibland mognar en film med åldern precis som ett gott vin. Det är precis vad The Good, The Bad and The Ugly gjort. Sergio Leones mästerverk kretsar kring tre män (just det, du gissade rätt, en är god, en är ond, och en är ful... eller något sånär) som alla är på jakt efter en kista nergrävt guld. Alla bär på olika sorters information om kistans befinnelse och deras vägar korsas allt som oftast genom...

Recension av Den gode, den onde, den fule - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 60-tal Top 50, Amerikanska inbördeskriget, Filmtipsets Topp 250, Spaghetti-western, Western Top 50
Diskussioner om Den gode, den onde, den fule  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den gode, den onde, den fule (814 st)
Pi-R (Anmäl)   10:33 16/6
Är en smula förvånad över att jag inte gick igång helt och fullt på detta. Foto, musik, scenografi är närmast perfekt, liksom åtminstone Eastwood och Van Cleef. Jag kan bara konstatera att manus saknar det där lilla extra, vilket för mig oftast handlar om någon form av känslomässig catch. Scenen vid bron är dock fenomenal, och slutscenen är sannerligen ikonisk – på gott och ont. En klassisk film med rätta.
Grillo (Anmäl)   00:33 10/4
Nu har jag sett om dollartrilogin i följd på ett fåtal dagar och jag står fast vid att För några få dollar mer är klart bäst. Det är den enda film som faktiskt har någon form av känslomässig hook som gör att man bryr sig om vad som händer. De andra har annat, men handlar mer om att jaga pengar än vänskap, hämnd och familjeband. Pengar är inte lika kul som det senare. Den här filmen är dessutom för lång. Det är för mycket transportsträckor och krigsscenerna är inte så bra. Det bästa är helt klart samspelet mellan den gode och den fule. Även soundtracket är här imo sämre än i För några få dollar mer. Kanske mer ikoniskt, men lite för skämtsamt givet filmens allvarliga ton.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
mr_magi (Anmäl)   12/2 2017
Storslagen! Bästa western någonsin.
wasteoftime (Anmäl)   27/12 2016
Det här är en ganska bra western, egentligen, med en, totalt briljant lysande scen. En av de bästa filmscenerna någonsin, utan att spoila för mycket. Men mestadels består det av transportsträcka kan jag tycka. Visst, det är inte dåligt. Det blir aldrig magiskt, och det krävs av en film som är närapå tre timmar lång, förutom i den där scenen på kyrkogården. Lee Van Cleef hade gärna fått ha lite mer screen-time då hans "il brutto" är den klart intressantaste karaktären, egentligen. Tuco, råttan, "il cattivo" får alldeles för mycket tid, istället. Han hade nog mått bra av att tonas ner lite, då han blir lite väl mycket på sina ställen, även om Eli Wallach gör en rätt bra insats över lag. Clintan är Clintan, men gör inte så mycket varken till eller ifrån i denna egentligen. Morricones soundtrack är ju underbart, givetvis. Men de myckna väntandet drar ner, rätt rejält, det är liksom inte det där nervpirriga väntandet, i alla fall inte för mig, längre. En stark tvåa stannar det på.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den gode, den onde, den fule