Den gråtande kamelen

Originaltitel: Die Geschichte vom weinenden Kamel
Regissör:Byambasuren Davaa, Luigi Falorni
Utgivningsår:2003

Om Den gråtande kamelen:

Spelfilm/dokumentär om en familj på den mongolska stäppen vars liv kretsar kring djuren; vilka djur det handlar om kanske märks i titeln.

Titel: Iguanans natt
Regissör: Lou Ye
År: 2000
Genre: Drama, Romantik
Sjöjungfrun i Shanghai
Titel: Min bror är enda barnet
Originaltitel: Mio fratello è figlio unico
Regissör: Daniele Luchetti
Regissör: Park Chul-hee
År: 2006
Genre: Komedi, Action, Kriminalare, Thriller
No Mercy For The Rude

Janchiv Ayurzana, Chimed Ohin, Amgaabazar Gonson, Zeveljamz Nyam, Ikhbayar Amgaabazar, Odgerel Ayisch

Byambasuren Davaa, Luigi Falorni

Drama, Dokumentär

Mongoliet, Tyskland
Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Den gråtande kamelen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den gråtande kamelen (26 st)
Henkoo (Anmäl)   19/4 2013
Känner verkligen med kamelen :-) ännu en bra film av Byambasuren Davaa.
karlmats (Anmäl)   8/7 2012
En annorlunda men klart intressant skildring av ett liv på den mongoliska landsbygden. Kameler är rätt söta djur och det är befriande att se en värld fri från all skit som präglar västvärlden. Det blir något segt efter ett tag men panoramavyerna och kombinationen verklighetsflykt/verklighetsbeskriv är ändå tillräckligt för att denna ska kravla sig upp på en svag 3a. Att se en kamelförlossning gör man ju inte varje dag heller.
Ulfster (Anmäl)   6/3 2011
Jag har nog aldrig blivit så gripen i ett filmögonblick innan. Släck ner ljuset, höj volymen och dröm dig tillbaka till en tid utan stortstadsstress och larm. Ridå.
emilstjernholm (Anmäl)   21/8 2010
Kompetent hantverk, och visst är kamelungen väldigt söt, men den griper inte tag mer än ytligt.
Hanna-Kari (Anmäl)   15/6 2009
Dramadokumentär som berättar historien om en liten vit kamelunge som stöts bort av sin kamelmamma. Var gång ungen kommer för att dia blir den bortmotad. Man måste ha ett hjärta av sten för att inte beröras av ungens gnyn (heter det så?).Gripande i all sin enkelhet men långt i från sentimental. Intressant inblick i den mongoliska nomadkulturen. Men det är inte ungens gråt som titeln syftar på....
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den gråtande kamelen