Den gröna milen

Originaltitel: The Green Mile
Regissör:Frank Darabont
Utgivningsår:1999

Om Den gröna milen:

En dag anländer det en jättelik färgad man till delstatsfängelset där Paul Edgecomb är chef. Han är dömd till döden i elektriska stolen för att brutalt ha mördat två vita småflickor. Paul känner särskilt intresse för denna fånge, som inte visar några som helst tendenser till ett våldsamt beteende. En dag händer något mycket underligt. Något som liknar ett mirakel. Baserat på en Stephen King-roman.

Titel: Nyckeln till frihet
Regissör: Arne Glimcher
År: 1995
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
I sanningens tjänst

Tom Hanks, David Morse, Michael Clarke Duncan, Bonnie Hunt, Barry Pepper, Jeffrey DeMunn, Doug Hutchison, James Cromwell, Michael Jeter, Sam Rockwell, Patricia Clarkson, Harry Dean Stanton, Dabbs Greer, Gary Sinise, Graham Greene (II), Eve Brent

Frank Darabont

Drama, Kriminalare, Fantasy, Mysterium

Recension Den gröna milen

- Paths_of_Glory sätter betyg 5 och skriver:
Paul Edgecomb var på 30_talet under depressionens tid i USA vaktchef vid en avdelning för dödsdömda på delstatsfängelset i Cold Mountain. En dag anländer en ny fånge till avdelningen. En jättelik svart man vid namn John Coffey anklagad och dömd för att brutalt ha dödat två småflickor.Paul tar särskilt intresse för denna fånge, som inte visar några som helst våldstendenser. Då händer något mycket underligt...

Recension av Den gröna milen - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Dödsstraff, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Mysterium Top 50, Populärt och billigt, Stephen King
Diskussioner om Den gröna milen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den gröna milen (1223 st)
LadyFlanders (Anmäl)   01:04 13/8
Härlig saga, om man är elva. Övertydligt onda och goda karaktärer, magiska krafter, möjligen lite för tragisk. Mysig familjefilm, som ger gott om tid för chipsintag. Kunde nästan funkat som vuxenunderhållning, om det inte hade varit för slutet. Vem f-n tänkte ut det?
chimandra (Anmäl)   23:41 9/8
Denna film är ett sant mästerverk och kan således inte få något annat betyg än en solklar femma. Alla skådespelare är helt fantastiskt bra i sina roller. Det är en film som berör på djupet och en film som man aldrig glömmer. En film som man kan se om hur många gånger som helst och man blir lika berörd varje gång.Jag vet inte hur många gånger jag sett denna film och jag blir lika fängslad och berörd varje gång jag ser den. Det är inte många filmer som lyckas med det. Så det här är en film som man ska absolut se..
Knasiga-Lasse (Anmäl)   03:26 2/6
jämfört med nyckeln till frihet så är det här ett mästerverk
C12 (Anmäl)   02:46 2/6
Överskattad, och väldigt lång
smichael (Anmäl)   16:40 8/3
Verkligen en standardhollywoodrulle, på gott och ont. Man vet vad man får iaf
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den gröna milen