Den gröna milen

Originaltitel: The Green Mile
Regissör:Frank Darabont
Utgivningsår:1999

Om Den gröna milen:

En dag anländer det en jättelik färgad man till delstatsfängelset där Paul Edgecomb är chef. Han är dömd till döden i elektriska stolen för att brutalt ha mördat två vita småflickor. Paul känner särskilt intresse för denna fånge, som inte visar några som helst tendenser till ett våldsamt beteende. En dag händer något mycket underligt. Något som liknar ett mirakel. Baserat på en Stephen King-roman.

Titel: Nyckeln till frihet
Originaltitel: Last Light
Regissör: Kiefer Sutherland
År: 1993
Cellblock 7

Tom Hanks, David Morse, Michael Clarke Duncan, Bonnie Hunt, Barry Pepper, Jeffrey DeMunn, Doug Hutchison, James Cromwell, Michael Jeter, Sam Rockwell, Patricia Clarkson, Harry Dean Stanton, Dabbs Greer, Gary Sinise, Graham Greene (II), Eve Brent

Frank Darabont

Drama, Kriminalare, Fantasy, Mysterium

Recension Den gröna milen

- Flonk sätter betyg 3 och skriver:
Den gröna milen utspelar sig på 1930-talet och handlar om fångvaktaren Paul Edgecomb (Tom Hanks). Paul arbetar och har ansvaret för ett av cellblocken i fängelset, Cold Mountain. Den del av fängelset som Paul har ansvaret för kallas för den gröna milen. Men det är inte vilket fängelse som helst utan det är bara fångar som ska besöka den elektriska stolen som är välkomna till den gröna milen. Under...

Recension av Den gröna milen - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Dödsstraff, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Mysterium Top 50, Populärt och billigt, Stephen King
Diskussioner om Den gröna milen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den gröna milen (1221 st)
Knasiga-Lasse (Anmäl)   03:26 2/6
jämfört med nyckeln till frihet så är det här ett mästerverk
C12 (Anmäl)   02:46 2/6
Överskattad, och väldigt lång
smichael (Anmäl)   16:40 8/3
Verkligen en standardhollywoodrulle, på gott och ont. Man vet vad man får iaf
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Så otroligt överskattad, men en riktigt bra film!
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Sådana här övernaturliga skildringar gillas normalt inte av mig men när det mystiska bakas in så här pass skickligt och humoristiskt i historien så kan det accepteras. "Den gröna milen" är byggd på en roman av Stefen King och är regisserad av Frank Darabont, alltså samma konstellation som gjorde "Nyckeln till frihet" så väldigt bra. Det är bra nu också om än inte lika bra. Långt är det också över 3 tim. men bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den gröna milen