Den gröna milen

Originaltitel: The Green Mile
Regissör:Frank Darabont
Utgivningsår:1999

Om Den gröna milen:

En dag anländer det en jättelik färgad man till delstatsfängelset där Paul Edgecomb är chef. Han är dömd till döden i elektriska stolen för att brutalt ha mördat två vita småflickor. Paul känner särskilt intresse för denna fånge, som inte visar några som helst tendenser till ett våldsamt beteende. En dag händer något mycket underligt. Något som liknar ett mirakel. Baserat på en Stephen King-roman.

Titel: Nyckeln till frihet
Originaltitel: The Cider House Rules
Regissör: Lasse Hallström
År: 1999
Ciderhusreglerna
Titel: För ung för att dö
Originaltitel: Too Young to Die?
Regissör: Robert Markowitz
År: 1990
För ung för att dö

Tom Hanks, David Morse, Michael Clarke Duncan, Bonnie Hunt, Barry Pepper, Jeffrey DeMunn, Doug Hutchison, James Cromwell, Michael Jeter, Sam Rockwell, Patricia Clarkson, Harry Dean Stanton, Dabbs Greer, Gary Sinise, Graham Greene (II), Eve Brent

Frank Darabont

Drama, Kriminalare, Fantasy, Mysterium

Recension Den gröna milen

- Snah sätter betyg 2 och skriver:
OBS! Detta är inte en recension, utan mer en fristående kommentar som innehåller spoilers. Den bör således läsas _efter_ filmen. Hyfsat medryckande till en början, men sedan börjar de klichéartade sterotyperna dimpa ned. Inte nog med att John Coffey är en fånge (1) han är dessutom dömd till döden (2) för ett mord han inte begått (3). Men detta är inte nog: John Coffey är svart (stigma 1), enormt...

Recension av Den gröna milen - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Dödsstraff, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Mysterium Top 50, Populärt och billigt, Stephen King
Diskussioner om Den gröna milen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den gröna milen (1219 st)
smichael (Anmäl)   16:40 8/3
Verkligen en standardhollywoodrulle, på gott och ont. Man vet vad man får iaf
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Så otroligt överskattad, men en riktigt bra film!
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Sådana här övernaturliga skildringar gillas normalt inte av mig men när det mystiska bakas in så här pass skickligt och humoristiskt i historien så kan det accepteras. "Den gröna milen" är byggd på en roman av Stefen King och är regisserad av Frank Darabont, alltså samma konstellation som gjorde "Nyckeln till frihet" så väldigt bra. Det är bra nu också om än inte lika bra. Långt är det också över 3 tim. men bra.
Stygga-Vargen (Anmäl)   20/7 2016
Ett sant mästerverk! Filmen känns mycket kortare än den faktiskt är! Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb!
sawa (Anmäl)   18/7 2016
Väldigt gripande! Lång, men det märks inte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den gröna milen