Den laglöse

Originaltitel: The Outlaw
Regissör:Howard Hughes
Utgivningsår:1943

Om Den laglöse:

Pat Garrett, Doc Holliday och Billy the Kid är grunden i denna filmatisering. Doc kommer till staden där Pat är sheriff letandes efter sin stulna häst. Hästen ägs nu av Billy och konstigt nog så blir Doc och Billy vänner vilket får vänskapen mellan Pat och Doc att kallna. Billy blir skjuten och Doc gömmer honom hos sin tjej Rio, och hon faller för den unga deperadon. Filmen visades inte i USA förren 1946 pga sitt vågade innehåll.

Jane Russell, Jack Buetel, Thomas Mitchell, Walter Huston, Mimi Aguglia, Joe Sawyer

Jules Furthman

Drama, Romantik, Western

Med i listor: Billy the Kid
Diskussioner om Den laglöse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den laglöse (13 st)
Andra våningen (Anmäl)   15/3 2018
Inte så dum. Fin film med finurligt slut. Stark tvåa.
ModestyWilde (Anmäl)   6/8 2016
Gammal westernklassiker som inte är helt lik andra ... Många koder döljer sig mellan raderna i denna ganska speciella "myswestern" med homoerotiska undertoner och en Russell som inte verkar uppta männens tankar lika mycket som det påstås. Bra skådisar och välspelad - även om de överdrivet teatraliska "sexbilderna" med Russell verkar ha spårat ur lite. Har sett den här filmen väldigt många gånger och roat mig med att studera de dubbelbottnade replikerna och blickarna skådisarna emellan. Inget är riktigt som sägs ... Bortglömd liten pärla ...
mahasarakam (Anmäl)   2/8 2016
En äkta gammal western. Välgjord, men flera skådespelare saknar utstrålning och drar ner betyget.
Sznax (Anmäl)   31/3 2011
Nej det här var verkligen inget att se på. Filmen verkar aldrig veta om det är en seriös eller oseriös produktion. Vidrig musik, med komiska ljudeffekter (som verkligen känns krystade). Två bra skådespelare slösas helt bort, Mitchell är faktiskt riktigt dålig. Samtidigt är storyn helt borta, de andra filmer man sett om Billy the Kid har varit väldigt annorlunda. Slutet är sämre än urdålgit. Och angående Russell, vad gör hon där egentligen. Att filmen förbjöds är svårt att se (den är väl lite mer vågad än andra filmer gjorda samtidigt) men det är promotionbilderna som är mest vågade, Hughes fick tydligen klippa bort de mest vågade scenerna. Vid ett antal tillfällen är filmen okej, men hade komiken (som aldrig är bra) tagits bort hade det kunnat bli en hyfsad film (det märks att Howard Hawks inte hade så mycket att säga till om). Betyg 3.7
jep (Anmäl)   19/3 2011
Kass musik men en del hyfsade repliker.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den laglöse