Den lena huden

Originaltitel: La peau douce
Regissör:François Truffaut
Utgivningsår:1964

Om Den lena huden:

Den gifte författaren och förläggaren Pierre inleder ett förhållande med en flygvärdinna. Frun känner på sig att den lögnaktige mannen är otrogen och pressar honom mer och mer tills att han förlorar kontrollen över situationen.

Titel: Ceremonin
Originaltitel: A Movie
Regissör: Bruce Conner
År: 1958
A Movie

Jean Desailly, Françoise Dorléac, Nelly Benedetti, Daniel Ceccaldi, Laurence Badie, Paule Emanuele, Jean Lanier, Pierre Risch, Philippe Dumat, Sabine Haudepin, Maurice Garrel

François Truffaut, Jean-Louis Richard

Drama

The Soft Skin

Frankrike, Portugal
Med i listor: Franska nya vågen
Diskussioner om Den lena huden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den lena huden (26 st)
Jämte (Anmäl)   3/3 2015
Min andra film av Truffaut och väldigt stämningsfull i sin enkelhet. Välgjort från både regissören och huvudrollsinnehavaren.
labi (Anmäl)   30/7 2014
Har nog aldrig sett en dålig Truffaut. Otrohet frambringar det ynkligaste i människan, filmen är ett lysande exempel på det, även om den inte problematiserar fenomenet vidare. Älskar hur Truffaut stannar vid små triviala detaljer, på så sätt fångar han (omedvetet?) tidsandan. Filmen osar sextiotal!
precineadd (Anmäl)   16/4 2014
frasse försöker köra klassiskt mitt i nya vågen och det blir rätt vagt och flera "här vete fan vad vi ska hitta på så vi drar ut på scenen istället"-strategier - men icke dåligt, jag gillar poängen med den irriterande, halvsympatiska huvudpersonen och saker som sekvensen i mitten (omkring talet på biografen) och slutet gör denna helt klart sevärd
KimEkberg (Anmäl)   9/12 2012
en strong trea. hantverksmässigt är det här väl nån slags topp för mister Truffaut, en väldigt tryckande stämning råder genom hela filmen. men den är lite väl objektifierande på sina håll, och slutet är lite väl utdraget även om alla förstås får så de tiger.
Mikka (Anmäl)   24/11 2011
Inte en av Truffauts bättre filmen. Största behållningen för mig var att se Francoise Dorléac dansa. Jag tycker inte alls att slutet var bra...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den lena huden