Den lilla sjöjungfrun

Originaltitel: The Little Mermaid
Regissör:Ron Clements, John Musker
Utgivningsår:1989

Om Den lilla sjöjungfrun:

Den nyfikna sjöjungfrun Ariel drömmer om ett liv ovanför ytan bland människor, ett folk som hennes far, havskungen Triton, hatar. En stormig natt räddar Ariel prins Eric efter en förlisning och blir kär i honom. När längtan efter ett annat liv till slut blir för svår bestämmer sig Ariel för att genomföra sin landstigningsplan... Baserad på den klassiska sagan "Den lille havfrue" av H.C. Andersen från 1837.

Titel: Skönheten och Odjuret
Originaltitel: Beauty and the Beast
Regissör: Gary Trousdale, Kirk Wise
År: 1991
Genre: Familjefilm, Romantik, Fantasy
Skönheten och Odjuret
Titel: Den lilla sjöjungfrun 2 - Havets hemlighet
Originaltitel: The Little Mermaid II - Return To The Sea
Regissör: Jim Kammerud, Brian Smith (II)
År: 2000
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr
Hitta Nemo
Titel: Vaiana
Originaltitel: Moana
Regissör: Ron Clements, Don Hall, John Musker, Chris Williams (I)
År: 2016
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Vaiana

Jodi Benson (röst), Christopher Daniel Barnes (röst), Pat Carrol (röst), Samuel E Wright (röst), Jason Marin (röst), Kenneth Mars (röst), Buddy Hackett (röst), Paddi Edwards (röst), Edie McClurg (röst), Will Ryan (röst), Ben Wright (röst)

Howard Ashman, Ron Clements, Roger Allers, John Musker

Komedi, Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal

Recension Den lilla sjöjungfrun

- m86 sätter betyg 5 och skriver:
Det här är nog ändå 80-talets absolut BÄSTA Disneyfilm, utan tvekan! Musiken är underbar, animationen är välutarbetad med penna och pensel och manuset framför allt innehåller roliga dialoger och det känns verkligen som en vacker kärleksberättelse om omöjlig kärlek. Detta var ju som sagt början på det långa "Disneytåg" som kompositören Alan Menken skulle få uppleva, och nog innehåller den ett gäng...

Recension av Den lilla sjöjungfrun - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Animerad Top 50, Disney-klassiker, Familjefilm Top 50
Diskussioner om Den lilla sjöjungfrun  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den lilla sjöjungfrun (398 st)
Dele (Anmäl)   26/12 2018
Mycket känns igen här: Sångnumren (inte speciellt minnesvärda), de lustiga bi-figurerna, vikten av att följa sina drömmar samt den mörka skurken. Storyn med sin mossiga syn på könsroller (den magiska kyssen, giftermålet med prinsen ("Henne ska jag gifta mig med" (trots att hon inte ens har blivit tillfrågad)) och huvudkaraktärernas stereotypa personligheter och utseenden) är dock stentrist att beskåda. Ingen av de bättre Disney.
Sture Stenhög (Anmäl)   24/11 2018
Jag hade nog velat gilla den här filmen mer än vad jag riktigt kan göra. Lite småtrevlig är den onekligen, och jag gillar den undervattensvärld som man målar upp. Jag önskar därför att man hade fått se mer av den. Tyvärr är prinsen en stentrist karaktär, och jag har svårt att se det som romantiskt att han vill gifta sig med Ariel enbart baserat på att han tycker om hennes sångröst. Det är också mycket som känns lite för vagt och löst definierat, allt med Ursula känns t.ex. helt random. Den rationella delen av min hjärna vill dessutom ifrågasätta logiken i att alla djur talar utom hunden. Men just den sortens grejer kan jag tåla om allt hade fungerat bra i övrigt. Men tvåan är iaf stark, Ariel är ju en härlig tecknad figur ändå
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
foppa99 (Anmäl)   24/7 2016
helt suverän musik o så romantisk
Djason (Anmäl)   16/11 2015
Mysig disneyfilm med bra musik, inte den bästa tecknade jag sett men ändå ett hyfsat hantverk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den lilla sjöjungfrun