Den lille soldaten

Originaltitel: Le Petit soldat
Regissör:Jean-Luc Godard
Utgivningsår:1963

Om Den lille soldaten:

En fransk spion får i uppdrag att mörda en överordnad som hjälper algeriska aktivister, men så faller han för en vacker kvinna som också visar sig hjälpa algererna.

Titel: Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför
Originaltitel: Le testament d'Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi!
Regissör: Jean Cocteau
År: 1960
Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför
Titel: Tag mitt liv
År: 1960
Genre: Thriller, Skräck
De bestialiska
Titel: En kammarjungfrus dagbok
Originaltitel: Le journal d'une femme de chambre
Regissör: Luis Buñuel

Anna Karina, Laszló Szábó, Michel Subor, Henri-Jacques Huet, Paul Beauvais

Jean-Luc Godard

Drama, Krig

Frankrike
Diskussioner om Den lille soldaten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den lille soldaten (33 st)
Ful_fisk (Anmäl)   11/9 2015
Det enda svaga med filmen är egentligen helheten. Karaktärerna saknar något för att hålla helheten igång riktigt effektivt. Det finns inga dåliga scener, fotot och stämningen kanon, så betyget stannar på en stark trea. Men det finns mycket gott om potential för högre. Huver som haver är detta ännu en bra och klart sevärd film av Godard!
#54 (Anmäl)   21/5 2015
Inte övertygande.
auragolf (Anmäl)   13/12 2013
Ett ställningstagande - måhända - till konflikten i Algeriet. Intressant berättade historia, inte så lätt första gången, men öppnar sig säkert mera om man ser den om. (Filmen förbjöds i Frankrike, om jag har uppfattat saken rätt.)
kungkalas (Anmäl)   10/2 2013
Jag håller med Dele. Filmen är snygg, och verkar bra i teorin, men jag kände mig bara helt distanserad från det som pågick, frånsett några få scener.
Sznax (Anmäl)   7/2 2013
Lite vassare än förra gången jag såg den. Fotosessionen och tortyrsekvensen sticker ut och är fantastiska. Resten av filmen saknar tempo. Det blir lite för mycket mähä över filmen. Kul med bilder från Genève men Godards lekfullhet är bortblåst och han får inte riktigt till tonen i filmen. Det är självklart inte en film som skall vara lekfull, men det hade foto och teknikmässigt gärna fått vara lite mer udda än vad vi fick. Betyg 6.5
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den lille soldaten