Den mörka kristallen

Originaltitel: The Dark Crystal
Regissör:Jim Henson, Frank Oz
Utgivningsår:1982

Om Den mörka kristallen:

För 1000 år sedan skadades den mörka kristallen - källan till balans i universum, och världen delades i två raser de elaka Skeksis och de fredliga Mystics. De tre solarnas konjunktion närmar sig och kristallen måste lagas, annars kommer mörkret att härska för evigt. Nu är det upp till Jen - den sista av sin ras - att återföra den saknade skärvan till kristallen och förgöra Skeksis onda imperium.

Titel: Labyrint
Regissör: Joe D\'Amato
År: 1983
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Ator - stridsörnen

John Baddeley (röst), Stephen Garlick (röst), Lisa Maxwell (röst), David Buck (röst), Percy Edwards (röst), Michael Kilgarrif (röst), Brian Muehl (röst), Barry Dennen (röst)

David Odell

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

USA, Storbritannien

Recension Den mörka kristallen

- Raceai sätter betyg 5 och skriver:
Personligen så tycker jag att det är en saga som helt saknar motstycke. Bildspelet tillsammans med handling och dialog är i stort sett ofelbar om man ser till annan film i samma genre. Det är tydligt hur mycket energi och dedikation de har lagt ner på verket. Världen de har byggt upp är fantastisk och man rycks med rakt in i fantasiernas fantasi. En sak till värd att nämnas och faktisk hylla är manuset,...

Recension av Den mörka kristallen - Läs hela!

Med i listor: Fantasy
Diskussioner om Den mörka kristallen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den mörka kristallen (132 st)
starsky (Anmäl)   19:40 6/7
Kultig och oerhört välgjord men storyn är lövtunn.
myslas (Anmäl)   12:06 23/6
Precis som det mesta av den här genren av familjefantasy från 80-talet så är det inte riktigt så bra som man tyckte då. Mer snygg än något annat.
Stygga-Vargen (Anmäl)   12/8 2018
Riktigt bra! Faktiskt en av de bättre fantasyfilmerna som gjordes under 80-talet!
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
AlbinWesley (Anmäl)   19/4 2015
Okej... alltså den ser ju ganska fantastisk ut, både design och hur man förverkligar dessa fantastiska varelser. Samtidigt är berättelsen rätt så medioker, och slukar mig inte som jag önskar av bra fantasy. Det är synd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den mörka kristallen