Den nakna lunchen

Originaltitel: Naked Lunch
Regissör:David Cronenberg
Utgivningsår:1991

Om Den nakna lunchen:

En surrealistisk William Burroughs-filmatisering om en man (egentligen Burroughs själv) som blir beroende av ett insektsutrotarpulver och reser till den märkliga staden Interzone. Homosexualitet, droger, stora skalbaggar, krossade tusenfotingar och levande skrivmaskiner blandas friskt i filmen.

Titel: Fear and Loathing in Las Vegas
Regissör: David Cronenberg
År: 1988
Genre: Drama, Romantik, Thriller
Dubbelgångare

Peter Weller, Judy Davis, Ian Holm, Julian Sands, Roy Scheider, Nicholas Campbell, Michael Zelniker, Monique Mercure, Robert A Silverman, Joseph Scoren

David Cronenberg

Drama, Kriminalare, Fantasy, Mysterium, Biografi

Kanada, Storbritannien, Japan
Med i listor: Stockholm XVI Cronenberg by Cronenberg
Diskussioner om Den nakna lunchen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den nakna lunchen (243 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
karlmats (Anmäl)   18/9 2016
Cronenberg är bra uppfuckad, så mycket visste jag sen innan men det här är nog i särklass i topp av det jag sett hittills. Gillar man en begriplig handling kan man nog vända i dörren, gillar man sureralistisk knarkdimma där allting kanske hänger ihop men ändå inte så har man nog hittat hem här. Det är väldigt roligt att se Peter Weller förvirrad gå runt och undra vad fan som händer men ändå ganska konsekvent följa de instruktioner han får utan vidare källkritik. Så långt ifrån mainstream-Hollywood man kan komma, bara där blir det ju pluspoäng. En stabil 3a, en halva av mig vill gärna veta vad tanken var med det här, andra halvan är nöjd som den är.
Engravadlax (Anmäl)   7/8 2015
Pretentiös avantgardejazz och lika pretentiös nonsenssurrealism. Nästan allt jag hatar i en och samma film. Cronenberg har åtminstone inte låtsasfilmat skiten som Maya Deren eller Andy Warhol, så 1:an förskonas han från.
xpor (Anmäl)   6/11 2014
Vad är rättvisan i det, liksom. Det är ju det jag undrar lite. Det är väl bättre än inget, antar jag. Sluta skjut kackerlackspulver. Bokens kapitel kunde visst läsas i vilken ordning som helst.
CultOfZenith (Anmäl)   27/8 2014
Estetiken är (än i dag) lika provokativ som den är tilltalande, vilket skapar oerhört goda förutsättningar för den litterära intrigen att röra sig böljande och fritt. Historien om hemliga agenter känns väl kanske lite pubertal, men så ska väl hela filmen ha en lite masturbatorisk framtoningen också.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den nakna lunchen