Den osynlige mannen

Originaltitel: The Invisible Man
Regissör:James Whale
Utgivningsår:1933

Om Den osynlige mannen:

En vetenskapsman kommer på ett sätt att göra sig själv osynlig, men som biverkning blir han galen. Han terroriserar landsbygden som en osynlig mördare.

Titel: Dr. Jekyll och Mr. Hyde
Regissör: Kurt Neumann
År: 1958
Genre: Skräck, Science Fiction
Flugan

Claude Rains, Gloria Stuart, William Harrigan, Henry Travers, Una O'Connor, Forrester Harvey, Holmes Herbert, E E Clive, Dudley Digges, Harry Stubbs, Donald Stuart, Merle Tottenham, Tom Ricketts

R C Sherriff

Skräck, Science Fiction

Med i listor: 30-tal Top 50, Den osynliga mannen (eller kvinnan), H.G. Wells
Diskussioner om Den osynlige mannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den osynlige mannen (109 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   31/5 2018
Väldigt bra och välgjord film. Först är den snarare rolig än otäck men den övergår till skräck efter ett tag. Bra skådespelare och snygga specialeffekter.
Sture Stenhög (Anmäl)   25/2 2018
De har sannerligen en hel del charm de här gamla monsterrullarna. Den här är, på gott och ont, mer lättsam än vad som brukar vara fallet. Det blir lite väl farsartat på sina ställen, men den osynlige mannens svinande blir ändå väldigt roligt. Kul också att han blandar högt och lågt, i ena stunden vill han att världen ska kräla vid hans fötter, för att i nästa mest bara småjävlas. Claude Rains urflippade röstinsats bidrar mycket till att denna aspekt fungerar så bra. Men annars är det ju på det tekniska planet som det är som mest imponerande, och man lyckas sälja illusionen hyfsat väl även för en modern publik, och underhållande är den fortfarande
Raimo_1985 (Anmäl)   14/1 2018
Häftiga effekter men jävligt jobbig huvudkaraktär som bara håller på att jävlas och förstör som värsta sortens as. Men filmen är rätt bra ändå. Som sagt effekterna är ju skithäftiga.
Tonti (Anmäl)   14/1 2018
Charmfull och humoristisk och med den sedvanligt uppskruvade spelstil som Whales filmer excellerar i.
Solidus (Anmäl)   30/1 2017
Jag har ej läst boken och generellt har jag svårt att svepas med av de klassiska skräckfilmerna från 1930-1940-tal (det ska läggas till att jag förstår deras filmiska värde). "Den onsynliga mannen" lyckas dock att fånga mig. Regissören lyckas fånga paranoia-könslan väl, men det som är filmens stora styrka är två saker: Claude Rains och humorn. Claude är utmärkt som antagonisk och hans rullande sätt att säga bokstaven r är en rrrren njutning i mina ögon. När det gäller humorn slår det mig att James Whale har lyckas att att skapa komik i samma anda som Monty Python, långt innan ens gruppen var född. En klassiker som håller än. Mycket bra!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den osynlige mannen