Den perfekta stormen

Originaltitel: The Perfect Storm
Regissör:Wolfgang Petersen
Utgivningsår:2000

Om Den perfekta stormen:

Detta är berättelsen om svärdfiskefartyget Andrea Gail som med sin besättning är dödsdömt, fångat mitt i en Atlantstorm som meteorologerna kallar den perfekta stormen - där en sällsynt kombination av faktorer gav förutsättningar för att skapa århundradets värsta storm med 30 meter höga vågor.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Stuart Rosenberg
År: 1976
Genre: Drama, Krig
De fördömdas resa

George Clooney, Mark Wahlberg, John C Reilly, William Fichtner, John Hawkes, Allen Payne, Diane Lane, Mary Elizabeth Mastrantonio, Karen Allen, Cherry Jones, Bob Gunton, Christopher McDonald, Michael Ironside, Rusty Schwimmer, Dash Mihok, Josh Hopkins

William D Wittliff

Drama, Action, Thriller, Äventyr

Recension Den perfekta stormen

- Thos sätter betyg 4 och skriver:
Året var 1991 och svärdfiskebåten Andrea Gail och dess besättning hade misslyckats med de senaste raiderna på havet. De var nu tvungna att på säsongens sista fisketur att dra hem storkovan. Båtens fem besättningsmedlemmar bestämmer sig då för att gå extra långt ut trots att de avråds starkt av andra båtar. Väl där ute lever de glada dagar med lastutrymmena fyllda med svärdfisk. Undertiden analkas...

Recension av Den perfekta stormen - Läs hela!

Med i listor: Naturkatastrofer
Diskussioner om Den perfekta stormen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den perfekta stormen (392 st)
Rai (Anmäl)   20/1 2018
Inte bra alls!!
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
Merwinna (Anmäl)   16/1 2016
Jag har läst boken, och den var väldigt, väldigt bra. Mycket uttömmande; man lärde sig massor av alla tänkbara aspekter av det här (sanna) dramat, allt från meteorologiska förhållanden till svärdfisk-fiskets historia, till hur svärdfisk-fiske går till praktiskt, till hur fiskarna lever när de är i hamn, till vilka faktorer som får ett fartyg att kapsejsa, till vad som händer i kroppen när en människa drunknar... Där finns också en myriad av karaktärer. Filmen kunde av naturliga skäl bara få med en del av handlingen, och vissa förenklingar och utelämnanden måste göras. Första gången jag såg filmen hade jag inte läst boken, och då tyckte jag att den var rörig och hackig, svår att hänga med i och inte engagerade särskilt mycket. Men när jag såg om den efter att ha läst filmen tyckte jag att den var mycket bra, för att den ändå fångade så mycket av stämningen, essensen i boken. Man bör alltså ha läst boken först, och sedan se filmen som ett slags illustrationer till den i rörliga bilder.
picklessmulan (Anmäl)   2/3 2015
En ganska bra film som dock har lite konstiga val. Varför skall man få följa segelbåten Mistral bitvis och dessutom piloterna i "Coast Guard" var det för att filmen inte fick vara 1,30 utan måste vara över 2 tim? Det är båten man vill följa och inget annat. Tycker dock att trots bristande manus och lite överdrivelse så fängslar filmen mig ganska bra. Får bli en solid 3a
kirseberg (Anmäl)   11/1 2015
Musiken är överambitiös filmen igenom och sidospåren bland de mest onödiga och ointressanta jag sett på film. Bryr någon som ser filmen sig om piloterna eller gubben på den lilla båten drunknar eller inte?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den perfekta stormen