Den röda bokstaven

Regissör:Victor Sjöström
Utgivningsår:1926

Om Den röda bokstaven:

I det puritanska Boston blir en ung kvinna hårt straffad efter att ha begått äktenskapsbrott.

Titel: The Scarlet Letter
Regissör: Victor Sjöström
År: 1928
Genre: Drama, Romantik, Western, Stumfilm
Stormen

Lillian Gish, Lars Hanson, Henry B Walthall, Karl Dane, William H Tooker, Marcelle Corday, Fred Herzog, Jules Cowles

Frances Marion

Drama, Romantik, Stumfilm

Diskussioner om Den röda bokstaven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den röda bokstaven (19 st)
KimEkberg (Anmäl)   4/10 2017
inte lika fenomenal som the wind, men väl en väldigt stilig filmupplevelse. speciellt kameraåkningarna är fantasiska. lite väl stroppig bara.
distinkt (Anmäl)   28/8 2014
märklig upplevelse att se film på bio alltså...
Sznax (Anmäl)   27/8 2014
Hade varit oerhört bra om det inte hade blivit så oändligt mycket misär (vilket tenderar att vara problemet i filmer baserade på 1800-talsböcker). Gish och Hanson är magnifika och Sjöströms bildspråk är vackert och passar oerhört bra in i stämningen. Men det blir lite väl mycket mot slutet. Betyg 6.9
Tonti (Anmäl)   26/8 2014
Måste återigen förundras över hur Sjöström lyckas göra vad som i grunden är en enkel moralitet till stor filmkonst. Mycket vackert foto, både ljussättning och komposition, och utomhusscenerna är särskilt levande. Skådespeleriet håller hög klass och som vanligt särskiljer sig Gish alldeles extra. Tycker också Hollywood verkar ha passat Seastrom oväntat bra då alla hans amerikanska produktioner lyckas kombinera ganska påkostade sets och ett bra flyt med visuell uttrycksfullhet. Denna påminner ens mula om Vem dömer men är några klasser bättre. I bland blir det förstås sentimentalt men med den aningen mytiska gestaltningen blir det förhöjda känsloläget passande. Riktigt hjärt- och hjärngripande!
kakbakarn (Anmäl)   10/11 2012
Grundberättelsen är stark och temat berörande, vilket borgar för en mestadels engagerad tittning, Den där magin som genomsyrar Körkarlen finns inte riktigt här, vilket gör att man inte helt kan bortse från en del brister; främst det för stumfilmen typiska överspelet, särskilt från Lars Hanson (Lilian Gish är dock briljant i vissa scener). Filmen tar sig mer och mer efterhand och slutligen är det ändå inget tvivel om att det här är ett lyckat verk från Sjöström.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den röda bokstaven