Den röda filmen

Originaltitel: Trois couleurs: Rouge
Regissör:Krzysztof Kieslowski
Utgivningsår:1994

Om Den röda filmen:

Tredje delen i Trikoloren-trilogin. Valentine, en ung modell och student, möter en äldre man, en pensionerad domare, av en ren tillfällighet när hon kör på hans hund med sin bil. När hon kommer på att han avlyssnar sina grannars telefonsamtal börjar han berätta sitt livs historia, och hennes avsky vänds till fascination och medlidande. Det visar sig att de egentligen är gjorde för varandra men att förhållandet omöjliggörs av åldersskillnaden.

Titel: Frihet - Den blå filmen
Originaltitel: La double vie de Veronique
År: 1991
Genre: Drama, Romantik, Fantasy
Veronikas dubbelliv

Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant, Frédérique Feder, Jean-Pierre Lorit, Samuel Le Bihan, Marion Stalens, Teco Celio, Bernard Escalon, Jean Schlegel, Elzbieta Jasinska, Paul Vermeulen, Jean-Marie Daunas, Roland Carey

Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieslowski

Drama, Romantik, Mysterium

Three Colours: Red

Frankrike, Schweiz, Polen
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005, Mysterium Top 50, Startpaket 1, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Den röda filmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den röda filmen (198 st)
KyLLo (Anmäl)   21/8 2018
Vacker, välspelad, förförisk och mystisk. Den mest minnesvärda i trilogin. Jag saknar lite mer spänning för att den ska kännas fulländad.
92axha10 (Anmäl)   19/8 2018
Fängslande från början till slut. Filosofiskt och tankeväckande konstverk.
Dele (Anmäl)   5/8 2018
Välgjort på alla sätt och vis, och slutet är fint, men denna berör mig minst av de tre färgerna.
mammene (Anmäl)   30/7 2018
Den sista i trilogin som kanske också var svårast att förstå helt, men också den jag funderade mest över, vilket i sig är bra. Mycket dialoger och inblick i människors liv, men också mycket skiftande i tid och rum. Alltid intressant med hur händelser blir som ringar på vatten, inte bara för en själv utan för fler än man anar. För min del fastnade jag nog mest för den blå filmen, men som helhet en klar filmupplevelse.
Ihsahn (Anmäl)   25/7 2018
Inte lika intressant som de andra två, men helt fantastisk musin
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den röda filmen