Den röda kappan

Originaltitel: Den røde kappe
Regissör:Gabriel Axel
Utgivningsår:1967

Om Den röda kappan:

Platsen är vikingatidens Island. En blodig maktkamp pågår mellan två rivaliserande kungaätter. Den mördade kung Håmunds söner har sökt hämnd för sin fader genom att utmana kung Sigvors söner till kamp. På den efterföljande försoningsfesten förälskar sig Håmunds son Hagbard och Sigvors dotter Signe i varandra, och den bräckliga freden hotas. Filmen gjordes i tre språkversioner - danska, svenska och isländska - vilka samtliga bör kunna räknas som originalversioner.

Titel: Jungfrukällan
Regissör: Hrafn Gunnlaugsson
År: 1984
Genre: Drama, Action
Korpen flyger

Oleg Vidov, Gunnar Björnstrand, Eva Dahlbeck, Manfred Reddemann, Birgitte Federspiel, Lisbeth Movin, Johannes Meyer (II), Gitte Hænning, Håkon Jahnberg

Gabriel Axel

Drama

Rauða skikkjan, La mante rouge, Hagbard and Signe, The Red Mantle

Sverige, Danmark, Island
Med i listor: Vikingar
Diskussioner om Den röda kappan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den röda kappan (4 st)
Gordyal (Anmäl)   28/9 2015
Isländskt om vikingasläktfejd, på Island, på isländska - vad kan gå fel? Tja, ungefär allt. Välfriserade, slätrakade män i nydammsugna hus. Inte en tillstymmelse till nordisk berättarkonsts kärv- och hårdhet. Många och långa "duellscener" då det rids fram och tillbaka på en strand i något som på intet sätt påminner om en kamp på liv och död. En enormt stor besvikelse där inte ens en naken Gitte Hænning, eller en homoerotisk bastuscen kan rädda tvåan. (3+/15)
maldoror (Anmäl)   4/8 2015
Betygen nedan är lite väl snåla tycker jag. Det är visserligen ingen perfekt film men den har inga större fel och brister. Det är en rak och direkt berättad historia utan några större krusiduller och det är inget större fel rent filmtekniskt och inte heller på kostym och dekor som lätt kan bli väldigt töntigt med tanke på temat. Allt som allt är den en charmig liten sak och var en ganska givande filmupplevelse.
Sznax (Anmäl)   28/2 2012
Det fanns verkligen inte mycket att hänga upp i den isländska julgranen. Urkass dialog, fullständigt meningslösa skådespelare och en total avsaknad av allting som har något med kvalité att göra. Bastuscenen var rolig och det fanns några tillstymmelser till roligheter (ofta inte menade att vara sådana). Men den som kom på idén att göra den här filmen har verkligen inte mycket innanför pannbenet. Betyg 2.0
The Jack (Anmäl)   27/2 2012
Den homoerotiska bastuscenen var (ofrivilligt?) skojig, det karga och dimmiga isländska landskapet passade fint ihop med den sparsmakade dialogen, och musiken var häftig (men används dessvärre på ett väldigt infantilt sätt). I övrigt var det en jävla röra på nästan varenda tänkbara vis.