Den röda lyktan

Originaltitel: Da hong deng long gao gao gua
Regissör:Zhang Yimou
Utgivningsår:1991

Om Den röda lyktan:

Varje hustru till Chen Zuoqian har ett eget hus. Mot aftonen tänds en röd lykta framför det hus han väljer att tillbringa natten i. Fruarnas konspirationer för att få makens gunst eskalerar när den unga Songlian anländer och blir husets fjärde fru.

Titel: Den siste kejsaren
År: 2006
Film nr.: 42095
Marie Antoinette
Titel: The Lustful Shogun and His 21 Concubines
Originaltitel: Ero shogun to nijuichi nin no aisho
Regissör: Norifumi Suzuki
År: 1972
The Lustful Shogun and His 21 Concubines
Titel: Dekalogen 4: Du skall hedra din fader och din moder
Originaltitel: Dekalog, cztery
Regissör: Krzysztof Kieslowski
År: 1988
Dekalogen 4: Du skall hedra din fader och din moder

Gong Li, He Saifei, Cao Cuifen, Ma Jingwu, Lin Kong, Zhao Qi, Jin Shuyuan, Cao Zhenqyin, Cui Zhihgang, Xia Chu

Ni Zhen

Drama

Raise the Red Lantern

Kina, Hongkong, Taiwan

Recension Den röda lyktan

- orCa sätter betyg 4 och skriver:
Zhang Yimou har gång på gång visat sin särklass vackraste stil bland regissörerna i Östasien, och därmed i världen. Denna film är inget annat än ett stort bevis för det vackra som Yimou lyckas teckna upp. Vi får följa med på en hemsk resa med den blott 19 åriga tjejen Songlian, när hon blir bortgift till en man med redan 3 fruar! Allt för pengars skull. Songlian får kasta bort sitt liv bland de hemskas...

Recension av Den röda lyktan - Läs hela!

Diskussioner om Den röda lyktan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den röda lyktan (98 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Barneyk (Anmäl)   7/10 2017
Filmen börjar väldigt bra men allt eftersom finner jag det allt mer ointressant och när den väl tar slut är jag rätt glad över det. Den lyckas nästan suga in mig i dess värld men sen tar den inte vägen någonstans och den tappar mig. Känslan jag hade för karaktärer höll inte med hur det utvecklade sig. Tycker inte den tar vägen någonstans riktigt heller mot slutet och det kan ju vara en poäng i det men blev tråkigt. Bitvis väldigt bra men på det stora hel en ganska slät och tunn trea..
wasteoftime (Anmäl)   5/2 2017
Den röda lyktan är ett praktfullt exempel på hur långt man kan komma med en riktigt bra estetik och tema. Tyvärr känns det som att vi bara skrapar karaktärerna på ytan, vilket gör mig lite besviken. Intrigerna ligger där under ytan och bubblar, men så lite får komma fram. Fru nummer ett, t.ex., får så lite utrymme. Men det är bra, men inte riktigt i närheten av en trea.
Ful_fisk (Anmäl)   4/2 2016
Lysande av Zhang Yimou, en av hans bästa filmer. Galet snyggt foto och mästerligt handlag. Storyn är väldigt bra den också. Femman ligger inte långt borta.
BrutusBeefcake (Anmäl)   31/7 2015
Den Röda Lyktan innehöll ungefär allt som jag önskar mig när jag slår igång en kinesisk konkubin-rulle! (10-/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den röda lyktan