Den röda öknen

Originaltitel: Il deserto rosso
Regissör:Michelangelo Antonioni
Utgivningsår:1964

Om Den röda öknen:

Italiensk psykologiskt drama om fabrikschef med psykiskt sjuk hustru och en ingenjör på väg till Patagonia för att bygga fabrik. Det är mycket låga moln och ingen hejd på fabrikens utsläpp.

Titel: Natten
Originaltitel: Husbands
Regissör: John Cassavetes
År: 1970
Äkta män

Richard Harris, Monica Vitti, Xenia Valderi, Rita Renoir, Carlo Chionetti, Aldo Grotti, Valerio Bartoleschi, Emanuela Paula Carboni, Lili Rheims

Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra

Drama

Red Desert

Italien, Frankrike
Med i listor: Guldlejon i Venedig, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Den röda öknen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den röda öknen (45 st)
Rift (Anmäl)   2/12 2018
Jag är ett stort fan av Antonioni men jag kan inte för mitt liv inse den här filmens storhet. Filmen igenom lämnar den mig helt likgiltig.
BrutusBeefcake (Anmäl)   5/12 2017
Visuellt imponerar den men i övrigt är det väldigt ojämnt. Vissa dialoger och repliker är klockrena för att i nästa scen vara pinsamma och osammanhängande. Även fast Monica Vitti är olidligt vacker här så är jag desto mindre imponerad över hennes insats som lämnar mycket att önska. Jag gillar ändå den jobbiga stämningen som otryggt ligger över hela filmen men när sluttexten kommer så försvinner den och jag lämnas tomhänt. Detta kunde ha gjorts bättre, men färgerna är fantastiska. (6+/15)
Hypostas (Anmäl)   10/5 2016
Il deserto rosso är helt klart en av de bästa filmer som jag sett i år. Stämningen och miljöerna fångar på ett nästan kusligt träffande sätt min egen melankoliska sinnesstämning och världsuppfattning. Jag identifierar mig starkt med Monica Vittis rollkaraktär. Det här är tveklöst ett av Antonionis konstnärligt mest fulländade verk.
Ful_fisk (Anmäl)   1/10 2015
Antonioni är svår och knepig i sin första färgfilm och jag är tveksam till stor del. Här finns mycket fina bitar, men också mycket tröga bitar som inte ger mig ett dugg. Stämningen är väl det främsta och framåt slutet började filmens motiv klarna upp. Det blir en trea, men en svag sådan. Inte bland mina Antonioni-favoriter.
nisseman (Anmäl)   16/8 2015
Visuellt fantastisk. Drunknar i sin egen tråkighet. Närmast obefintlig intrig. Högtravande och pretentiös dialog. (Han: Djupt i havet finns det genomskinliga fiskar. Hon: Säg inte så, jag blir rädd!) Lyckas vara både övertydlig och obegriplig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den röda öknen