Den rosa pantern

Originaltitel: The Pink Panther
Regissör:Blake Edwards
Utgivningsår:1963

Om Den rosa pantern:

Kommissarien Jacques Clouseau är besatt av att fånga den glamorösa juveltjuven "Fantomen". En ledtråd för honom till Schweiz och till sir Charles, en rik engelsk playboy.

Titel: Rosa Pantern kommer tillbaka
Regissör: Harald Zwart
År: 2009
Genre: Komedi, Äventyr, Mysterium
Rosa Pantern 2

Robert Wagner, Peter Sellers, David Niven, Claudia Cardinale, Brenda De Banzie, John Le Mesurier, Capucine, Colin Gordon

Maurice Richlin, Blake Edwards

Komedi, Familjefilm, Kriminalare

Recension Den rosa pantern

- cineasten89 sätter betyg 4 och skriver:
Jag har nog aldrig sett en roligare film med klockren och enkelt humor.. Ärligt talat, så är jag glad att Blade Edwards fick sin heders Oscar vid årets Oscarsgala, för han förtjänade den verkligen med sina fem Rosa Pantern-mästerverken, den asroliga Oh vilket party, klassikern Frukost på Tiffanys m.fl. Men ingenting av dessa kan överträffa denna klockrena första Rosa Pantern-filmen. Det är en...

Recension av Den rosa pantern - Läs hela!

Med i listor: Kommissarie Clouseau (Rosa Pantern)
Diskussioner om Den rosa pantern  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den rosa pantern (131 st)
gjoob (Anmäl)   2/2 2018
Första Rosa Pantern-filmen jag såg och jag minns hur besviken jag blev, dels för hur lite Sellers jag fick se, dels för hur lite jag fick skratta.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
har åldrats dåligt
wasteoftime (Anmäl)   2/9 2016
När jag sett den här igen nu, och även några av de andra filmerna med Inspector Clouseau, så förundras jag verkligen över att det blev en sådan grej. Det känns på många sätt daterat, jag har inte roligt. Det är i många fall relativt taffligt. Nu har den här filmen en hel del fördelar jämfört med de övriga, och Clouseau har inte blivit den schablon han skall komma att bli. Peter Sellers gör det ändå helt okej, men det är lite för mycket fokus på hans fru, som oförklarligt försvinner ur hans liv och ersätts med Cato, redan i "Skott i mörkret" som kom året efter. Jag har väldigt svårt att riktigt få grepp på den här filmen, och om den klarar en tvåa, eller får ligga på en stark etta. Och eftersom det är fallet, så hamnar den på en stark etta, men den har sina kvalitéer, men de bara räcker inte till. 0,0 på SH-skalan.
Krille80 (Anmäl)   9/11 2014
Peter Sellers skapade en historisk person. Den kända accenten i hans tal fanns inte ännu närvarande och sådana självklarheter som betjänten Cato eller galningen Dreyfuss fanns inte med i bilden. Inspektören är klumpig och smådum, men filmen är fortfarande en snygg komedi med saknad av total hysteri som kännetecknade de senare filmerna. 3+
RunRiot (Anmäl)   2/11 2014
Det är charmigt att se den när man vet hur serien utvecklar sig i de följande filmerna. Här känns Clouseau som en rätt försynt och mesig man och den karakteristiska franska accenten går inte att hitta. Jag förstår att många kan tycka den är tråkig, då den skiljer sig mycket från de andra filmerna, men det den saknar i slapstick tar den igen i charm. Däremot känns handlingen nästintill obefintlig under första halvan av filmen, som mest består av folk som åker skidor, men jag köper det, då de ännu inte hittat formen. Som jag förstår det var den ju egentligen tänkt att handla om David Nivens karaktär, men folk verkade uppskatta Clouseau mer och därför ändrades fokus i de senare filmerna till att handla mer om honom. Personligen tycker jag dock att pantomimzebran på maskeraden stjäl hela showen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den rosa pantern