Den sista färden

Originaltitel: Deliverance
Regissör:John Boorman
Utgivningsår:1972

Om Den sista färden:

Naturäventyraren Lewis Medlock tar med sina vänner på en paddlingstur nerför floden Cahulawassee River, strax innan floden skall dämmas upp inför ett kraftverksbygge. I den amerikanska obygden uppe i Appalacherna ställs äventyrspaddlarna inför långt större prövningar än de någonsin kunnat ana.

Baserad på romanen Deliverance av James Dickey från år 1970.
Se filmen på Headweb

Regissör: Robert C Hughes
År: 1986
Genre: Äventyr
Hunter's Blood

Jon Voight, Burt Reynolds, Ned Beatty, Ronny Cox, Ed Ramey, Billy Redden, Seamon Glass, Randall Deal, Bill McKinney, Herbert 'Cowboy' Coward, Lewis Crone, Ken Keener

James Dickey

Drama, Thriller, Äventyr

Med i listor: Äventyr Top 50, 70-tal Top 50, Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Filmtipsets Topp 250, Pembletons favorit-soundtrack, Startpaket 2
Diskussioner om Den sista färden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den sista färden (384 st)
andybrando (Anmäl)   9/9 2018
Ypperlig film. McKinney och Coward är två av de ruskigaste skurkarna i filmhistorien. Duellen på banjo i början har blivit en klassiker. Rekommenderas!
Nalleman (Anmäl)   24/12 2017
Bara så bra!
Sarakin76 (Anmäl)   19/4 2017
Litt for moraliserende, men ellers meget bra film. +4.
BrutusBeefcake (Anmäl)   19/12 2016
Betyget kan bero på att jag såg filmen i två sittningar med 1 månads mellanrum, som kan ha förstört lite. Men jag tycker att filmen dör avsevärt efter mötet i skogen med hillbillysarna, hade hoppats på något mycket mer helt enkelt. Men början och lite efter filmens kanske kändaste scen så är det väldigt bra. (9-/15)
siggelund (Anmäl)   5/5 2016
Även om den "Lider" av det långsamma klipptempo som var standard innan, (Revenant nyligen är ganska lik!), så känns berättandet fortfarande engagerat. Ettt vanligt problem i äldre filmer (för mig iaf) var att detaljer fick ta för mycket plats och huvudhandlingen stå tillbaka. Här kör de på trots att detaljer får ta plats. Och det är tidlöst och snyggt och bra. Varför dröjde det tills Boogie Nights efter denna tills Burt Reynolds fick göra en snygg och bra seriös roll?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den sista färden