Den sista föreställningen

Originaltitel: The Last Picture Show
Regissör:Peter Bogdanovich
Utgivningsår:1971

Om Den sista föreställningen:

En liten avfolkningsstad i Texas vid början av 50-talet. Två kompisar ska snart ta studenten och söka sin framtid från gränslandet mellan barndomen och vuxenvärlden.

Titel: Vildast av dem alla
Originaltitel: What's Eating Gilbert Grape
Regissör: Lasse Hallström
År: 1993
Gilbert Grape

Timothy Bottoms, Jeff Bridges, Cybill Shepherd, Ben Johnson, Cloris Leachman, Ellen Burstyn, Eileen Brennan, Sam Bottoms, Clu Gulager, Randy Quaid, Sharon Ullrick, Joe Heathcock, Bill Thurman, Kimberly Hyde

Larry McMurtry, Peter Bogdanovich

Drama

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2003
Diskussioner om Den sista föreställningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den sista föreställningen (96 st)
RustyFilm (Anmäl)   14/12 2017
Det här filmades 1971 med en bok förlaga från 1966. Handlingen är förlagd till en fiktiv Texas småstad (Anarene) 1951-52. Berättelsen är även den fiktiv men den berättas på ett mycket trovärdigt sätt. Så trovärdigt och händelsefattigt att det till och från blir segt att följa. Inspelningssätt och teknik gör att man kan tro att det är inspelat 1951 istället för 1971 (detta bidrar nog en hel del till den höga trovärdigheten). Musiken som hörs flitigt är från tidigt 50-tal och är inte pålagt som ”ett normalt” soundtrack utan har alltid en källa i filmen (juke-box, bilradio, skivspelare, radio eller som liveframträdande). Mina förväntningar var skyhöga, har väntat i många år på en DVD/blu-ray utgåva av filmen, blev väl därför kanske lite besviken när jag nu äntligen sett filmen men visst är det en mycket sevärd klassiker.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Rehn108 (Anmäl)   4/1 2017
Det tog verkligen sin tid innan jag fastnade för karaktärerna men det gjorde jag till sist. Mycket charmiga nästan allihop. Jag velar mellan starka trean och svaga fyran. Men jag ger hellre under- än överbetyg.
Ghostface (Anmäl)   18/9 2016
Idag finns starkare filmer om småstadstristess och gränslandet mellan att vara ungdom och vuxen men som en del av den filmvåg den var med och inledde har den väl något filmhistoriskt skimmer över sig.
Astrojacob (Anmäl)   1/9 2016
Inte ofta man ser liknande kvalité idag. Ren filmhistoria.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den sista föreställningen