Den siste kejsaren

Originaltitel: The Last Emperor
Regissör:Bernardo Bertolucci
Utgivningsår:1987

Om Den siste kejsaren:

Vid tre års ålder utses Pu-Yi till kejsare av det tusenåriga riket. Han växer upp i den förbjudna staden i Peking och tillåts aldrig att lämna sin hemvist. Han har allt han någonsin kan önska och alla lyder hans minsta order. Hela tiden får han veta att han är kejsare över miljontals kineser men utanför den förbjudna staden pågår en värld i förändring. 1912 bildas republiken Kina och Pu-Yi avsätts bara sex år gammal men detta undgår honom på grund av hans isolation.

Titel: Den röda lyktan
Originaltitel: Da hong deng long gao gao gua
Regissör: Zhang Yimou
Regissör: John Sturges
År: 1958
Genre: Drama, Äventyr
Den gamle och havet

Ric Young, Vivian Wu, Victor Wong, Joan Chen, John Lone, Cary-Hiroyuki Tagawa, Peter O'Toole, Dennis Dun, Ryuichi Sakamoto, Ying Ruocheng, Lisa Lu

Mark Peploe, Bernardo Bertolucci

Drama, Biografi

Kina, Frankrike, Italien, Storbritannien
Med i listor: Oscars
Diskussioner om Den siste kejsaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den siste kejsaren (142 st)
Pi-R (Anmäl)   24/10 2018
genomgående riktigt snygg, vilket också är filmens främsta styrka. den inledande timmen, som behandlar kejsarens barn- och ungdom är riktigt bra, och slutet knyter ihop berättelsen på ett föredömligt sätt. däremellan lämnas dock en del övrigt att önska; filmen tappar mig, porträtteringen av det politiska spelet i allmänhet och japanerna i synnerhet känns tröttsamt ovilligt till djupare gestaltning, och Lone lyckas inte riktigt hålla upp titelrollen. summa summarum så sitter trean säkert, utan att närma sig varken tvåan eller fyran.
Barneyk (Anmäl)   10/4 2018
Bitvis snygg men mest tråkig och ingen karaktär känns på riktigt. Peter O'Toole är fantastisk men det är ju inte direkt en stor del av filmen. Dialogen är bitvis löjligt stel och styltig. Svårt att hålla mig intresserad.
Goblim (Anmäl)   16/3 2018
Kommunismen är antimänskligt gift. Så många vackra ursprungskulturer som har blivit förstörda och våldtagna av den. Kinas tragik personifieras av kejsarens egna levnadsöde. Filmen är således sevärd för att förstå kommunismens ondska.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Harford (Anmäl)   11/3 2017
En enastående film som jag såg på bio 1987. Den är lika bra idag. 3.38h filmmagi. Pu Yis levnadsöde måste ha varit ett av de märkligaste under hela 1900-talet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den siste kejsaren