Den siste mannen

Originaltitel: The Omega Man
Regissör:Boris Sagal
Utgivningsår:1971

Om Den siste mannen:

Robert Neville har experimenterat med ett vaccin. Därför klarar han sig när en pest sprider sig över jorden som följd av ett världskrig med biologiska vapen. Fortfarande finns det levande människor, men alla är deformerade och psykotiska. Dessutom anser de att Neville är en symbol för vetenskapen, den gamla världen, och måste dö.

Titel: I Am Legend
Originaltitel: I Am Legend
Regissör: Francis Lawrence
År: 2007
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction
I Am Legend
Titel: Den siste mannen på jorden
Originaltitel: The Last Man on Earth
Regissör: Ubaldo Ragona, Sidney Salkow
År: 1964
Genre: Drama, Skräck, Science Fiction
Den siste mannen på jorden
Titel: Soylent Green - USA år 2022
Regissör: Michael Anderson
År: 1976
Genre: Drama, Romantik, Science Fiction, Fantasy
Flykten från framtiden

Charlton Heston, Anthony Zerbe, Paul Koslo, Rosalind Cash, Eric Laneuville, Lincoln Kilpatrick

Joyce Hooper Corrington, John William Corrington

Drama, Thriller, Science Fiction

Recension Den siste mannen

- AddeColciago sätter betyg 3 och skriver:
Överlag är The Omega Man en trevlig film, med det skrämmande budskapet att människan är destruktiv av ren natur. Med hjälp av bra scener, där det folktomma Los Angeles framför allt framhävs av ständiga utzoomningar som verkligen visar hur ensam Heston faktiskt är, skapas en tät stämning. Dock är många effekter lite halvdana, vilket jag dock finner ganska charmigt. Tillsammans med ett väldigt skönt...

Recension av Den siste mannen - Läs hela!

Med i listor: Postapokalyptiska filmer, Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Den siste mannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den siste mannen (100 st)
Starkbröl (Anmäl)   23/4 2018
Det är något särskilt med sjuttiotalets filmer, många av dem känns väldigt lågbudget och allmänt dåliga även om manus och regi och skådespel är bra. Håller med Murvel48 om att många sextiotalsfilmer känns bättre. Denna är iallafall en bra prestation av alla inblandade och väldigt överlägsen I Am Legend även om den senare förstås är mycket finare rent visuellt. En stabil treplussare.
Jamesa (Anmäl)   27/2 2018
Lite 70-talsskön.
Gordyal (Anmäl)   26/1 2018
Megakorkad film. Ibland försökte jag tycka att det kanske var lite bra, men det gick inte. Då försökte jag istället tycka att det åtminstone var lite kalkonkul, men det gick inte det heller. Rosalind Cash är lite cool och lite naken, men inte hjälpte det. (3/15)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
wasteoftime (Anmäl)   22/9 2017
Det finns helt klart en intressant aspekt här. Men ganska snabbt tappar filmen sin nerv, det blir lite för tramsigt på något sätt. Det var också något förvirrande när man inte hade koll på vad det var för film när man började titta. På det hela taget blir det mest oengagerande men med några höjdpunkter här och där. 0,5 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den siste mannen