Den siste samurajen

Originaltitel: The Last Samurai
Regissör:Edward Zwick
Utgivningsår:2003

Om Den siste samurajen:

Kapten Nathan Algren anländer till Japan på 1870-talet för att träna kejsarens trupper i syfte att försöka bryta med den gamla traditionen av att lita på styrkan hos samurajerna, de tidigare anställda krigarna. Då Nathan blir sårad och tas till fånga av en grupp samurajer och får en inblick i deras kultur blir han osäker på om han valt rätt sida...

Titel: Braveheart
Originaltitel: 300
Regissör: Zack Snyder
År: 2006
Genre: Drama, Action, Äventyr, Fantasy, Krig

Tom Cruise, William Atherton, Billy Connolly, Tony Goldwyn, Masato Harada, Togo Igawa, Koyuki, Ken Watanabe, Shin Koyamada, Timothy Spall, Hiroyuki Sanada, Shun Sugata, Sôsuke Ikematsu, Aoi Minato, Shichinosuke Nakamura, Seizô Fukumoto, Scott Wilson

Edward Zwick, John Logan, Marshall Herskovitz

Drama, Action, Äventyr, Krig

Recension Den siste samurajen

- cineasten89 sätter betyg 4 och skriver:
När jag såg trailern, så tänkte jag genast att filmen skulle vara en ny "De sju samurajerna" från Akira Kuriosowa, men en modern och annorlunda sådan. Jag hade fel, men vad gör det, det är en underbar film som ändå har spänning. Tom Cruise spelar Nathan Algren som är en supande löjtnant som varit underordnade för Custer i inbördeskriget och dödat flera människor. En dag får Algren erbjudande om...

Recension av Den siste samurajen - Läs hela!

Med i listor: Krig Top 50
Diskussioner om Den siste samurajen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den siste samurajen (937 st)
karlmats (Anmäl)   11:54 23/7
Snyggt gjort, framför allt kostymerna, men det är väldigt förutsägbart och det är väldigt mycket känslomanipulerande stråkar och Zwick är så där extremt episkt filosoferande att han måste ha gråtit när filmen inte ens blev nominerad till Oscarsgalan i de stora kategorierna. Det är ju en ganska intressant historia i grunden, men det blir ganska ytligt och tillrättalagt och tyvärr hjälper inte Cruises närvaro heller trots att jag brukar gilla honom. Att den är nästan 160 minuter lång är ju också på tok för mycket, det måste ju få negativa konsekvenser för betygsättningen. Och i slutändan, vad har vi lärt oss egentligen, att hederskultur är bättre än modern teknikutveckling? Det är ju en romantisk tanke på nåt sätt, men är det verkligen nåt man kan sympatisera med även om samurajerna är en fascinerande historisk företeelse? Väldigt mycket Hollywood över detta och jag avrundar nedåt till en stark 2a.
sloburned (Anmäl)   13:43 17/3
Denna film har man sett innan man har sett den. Förutsägbar är ett alldeles för svagt ord för att beskriva Den siste samurajen. Sevärd men knappast mycket mer, förstår inte riktigt de höga betygen.
deswhip (Anmäl)   24/6 2018
Flawless!
Solidus (Anmäl)   1/1 2018
Välgjord episk film! Visst, den blir den lite utdragen mot slutet med tårkalas från alla karaktärer, med detta är en sevärd historia med ett vackert foto och mäktiga stridsscener.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Suck