Den sjunde kontinenten

Originaltitel: Der siebente Kontinent
Regissör:Michael Haneke
Utgivningsår:1989

Om Den sjunde kontinenten:

Ett par och deras dotter lever ett monotont liv fyllt med rutiner. En dag bestämmer de sig för att göra något åt det.

Titel: Varför löper Herr R. Amok?
Originaltitel: Warum läuft Herr R. Amok?
Regissör: Rainer Werner Fassbinder, Michael Fengler
År: 1970
Film nr.: 32066
Varför löper Herr R. Amok?
Titel: Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

Drama

The Seventh Continent

Österrike
Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Den sjunde kontinenten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den sjunde kontinenten (132 st)
Catapilla (Anmäl)   15/1 2018
Spärra in idioterna som finansierade den här.
Filmfantast86 (Anmäl)   15/9 2017
Genial film! Haneke skildrar verkligen vardagens tristess på ett väldigt realistiskt sätt.
martin eden (Anmäl)   3/6 2017
[rek. 5] Haneke är verkligen en fantastisk regissör och jag imponeras oerhört av både filmens struktur på ett idémässigt plan men också det oerhörda liv scenerna får. Själva grundkonceptet påminner mig lite om Pasolinis TEOREMA, även om filmerna i sig skiljer sig avsevärt i många avseenden. Det är ju egentligen helt otroligt att detta är regissörens första långfilm då den känns så oerhört välsammanhållen och raffinerad i fråga om sensibilitet och detaljer. Skådespelarna är helt fantastiska och Haneke lyckas berätta en historia med sällsynt fin rytm och dynamik, där vissa nyckelscener framträder genom uppbyggnad genom föregående scener. Ett mästerverk, tveklöst! 5.
martin eden (Anmäl)   3/6 2017
arkiv (Anmäl)   11/3 2017