Den stora illusionen

Originaltitel: La grande illusion
Regissör:Jean Renoir
Utgivningsår:1937

Om Den stora illusionen:

Under Första världskriget blir två franska officerare tillfångatagna. De träffar andra fångar från olika länder och bakgrunder med vilka de även utvecklar vänskap. Längst in i deras huvuden finns dock en plan på att fly.

Titel: Ärans väg
Originaltitel: Regeneration
Regissör: Gillies MacKinnon
År: 1997
Krigets dårar

Jean Gabin, Dita Parlo, Jean Dasté, Marcel Dalio, Julien Carette, Gaston Modot, Erich von Stroheim, Pierre Fresnay, Georges Péclet, Sylvain Itkine, Werner Florian

Jean Renoir, Charles Spaak

Drama, Krig

Grand Illusion

Frankrike

Recension Den stora illusionen

- La Lana sätter betyg 4 och skriver:
Jean Renoirs Den Stora Illusionen inleds med att två franska officerare tas tillfånga under första världskriget. Vi får därefter ta del av deras liv i fångenskap och deras flyktförsök. Upplägget är konventionellt, filmen är det inte. De båda tas tillfånga av en adlig officer utmärkt spelad av Erich von Stroheim och redan här slår Renoir an en ton av hygglighet som sedan håller i sig. Det är inget...

Recension av Den stora illusionen - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50, Första världskriget
Diskussioner om Den stora illusionen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den stora illusionen (129 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Barneyk (Anmäl)   14/4 2017
Filmen känns överlag väldigt slätstruken i sig, det är småtrevligt att titta på och den har ett ganska unikt perspektiv som är intressant och det är flera bra scener med smart och fin dialog och det är en del starka karaktärer osv. Men det känns lite småputtrigt. Det är sällan filmen riktigt lyfter. Men nu när filmen precis är slut så ju mer jag tänker kring den desto mer gillar jag den. Som filmupplevelse medan jag såg den inget speciellt men den växer inom mig fortfarande. Blir en stark trea så länge. Kan rent av hända att jag höjer om den fortsätter växa även om känslan medan jag såg den bitvis var en tvåa.
Roswall (Anmäl)   21/9 2015
Det här var ju riktigt bra! Förväntade mig att det skulle gå trögt men det vara underhållande berättelse och intresset steg av att jag har dålig kunskap om första världskriget. En fin film som trots sin spexiga ton har en sträng av melankoli nu med facit i hand.
emilstjernholm (Anmäl)   15/6 2015
Såg om denna, helt klart en klassiker som förtjänar att ses fler än en gång. Alla scener med de två officerarna är guld, och scenen med burlesk och marseljäsen då förstås.
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Filmen kommer med många fina egenskaper sett till skådespelares prestationer, budskap, senmoral och riktigt snygga och gripande scener. Jag tycker dock aldrig att jag som tittare ordentligt blir inbjuden i filmen utan känner en distans. Jag blir aldrig så engagerad som jag vill bli och saknar den ordentliga spänningen. Samtidigt känner jag att jag har mycket att vinna på att se om denna film. Känns som jag missade något. 4-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den stora illusionen