Den stora sömnen

Originaltitel: The Big Sleep
Regissör:Michael Winner
Utgivningsår:1978

Om Den stora sömnen:

Nyinspelning av filmklassikern med samma namn från 1946 med Humphrey Bogart och Lauren Bacall i rollerna. Robert Mitchum spelar privatdetektiv Philip Marlowe, som får i uppdrag att avslöja den rike general Sternwoods utpressare. Det visar sig dock vara lättare sagt än gjort...

Titel: Utpressning
Regissör: Robert Altman
År: 1973
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Långt farväl

Robert Mitchum, Sarah Miles, Richard Boone, Candy Clark, Joan Collins, Edward Fox, John Mills, James Stewart, Oliver Reed, Harry Andrews, Colin Blakely, Richard Todd, Diana Quick

Michael Winner

Kriminalare, Thriller, Mysterium

Storbritannien
Med i listor: Raymond Chandler, William Faulkner
Diskussioner om Den stora sömnen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den stora sömnen (6 st)
Don Active (Anmäl)   28/5 2009
Ganska charmig och stel film som dock inte vinner på sin stelhet i längden. Alla filmer från 70-talet tar dock ett par poäng på sina stiliga miljöer och kläder.
Czechflash (Anmäl)   25/5 2009
Nja, det är ingen bra film med avdankade och träiga skådespelare. Upplägget är annars intressant, men det känns väldigt blekt när man byter ut Kalifornien mot gråa och trista Storbritannien.
Bomkia (Anmäl)   19/11 2007
Kommer inte upp i Bogarts version förstås, men Mitchum funkar i huvudrollen och det är ganska bra stämning. 3a.
GeneralBussig (Anmäl)   4/5 2007
Simon Turner har en liten roll och blev tydligen så pass bra kompis med Robert Mitchum att han lyckades dra med den gamle stöten på en av Siouxie and the Banshees första konserter.
Laszlo Kovacs (Anmäl)   4/12 2006
Mitchums första Marlowe film (producerad av Jerry Bruckheimer!!!) var ju ett riktigt sömnpiller... Den här brittiska uppföljaren är så usel att den åtminstone lockar fram ett par hånskratt men det ändrar ju inte betyget...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den stora sömnen