Den store Gatsby

Regissör:Baz Luhrmann
Utgivningsår:2013

Om Den store Gatsby:

Nick Carraway har flyttat från mellanvästern till Long Island och lär där känna den mystiske Jay Gatsby som lever ett liv i överdådig lyx. Nick kommer in i Gatsbys glamorösa umgängeskrets men så småningom uppdagas hemligheter och tragedier som visar att deras liv inte är så perfekta som de ger sken av.

Baserad på romanen The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald från år 1925.
Se filmen på Plejmo

Titel: The Great Gatsby
Regissör: Robert Markowitz
År: 2001
The Great Gatsby

Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Amitabh Bachchan, Adelaide Clemens, Max Cullen, Jack Thompson, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Kate Mulvany, Eden Falk, Richard Carter

Craig Pearce, Baz Luhrmann

Drama, Romantik

Australien, USA

Recension Den store Gatsby

- BronzeBuckaroo sätter betyg 1 och skriver:
Idag har jag upplevt en av de värsta sakerna som har hänt mig under den tid jag har haft på jorden. Den människa jag hyser störst beundran och respekt inför alla kategorier är Leonardo DiCaprio. Jag har sett alla produktioner han medverkar i förutom Don's Plum som jag inte lyckats få tag på (men tacksamt tar emot tips på hur jag kan hitta den) och därför har jag i min egen uppfattning dröjt alltför...

Recension av Den store Gatsby - Läs hela!

Diskussioner om Den store Gatsby  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den store Gatsby (262 st)
karlmats (Anmäl)   20:34 22/6
Ganska snyggt men ack så tråkigt. Gillar inte tidsepoken, gillar inte den urtrista överklassen och jag tycker Leo spelar över. Kanske inget direkt fel med den här filmen, den tilltalar mig helt enkelt inte, att det är Baz Luhrmann som regisserar hjälper ju inte direkt heller. En stabil 2a.
Jamesa (Anmäl)   14/12 2017
Den får en 3:a för 20-talskänslan och det lite drömska berättandet, annars ganska slätstruket manus.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
booring
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Med ett svulstigt överdådigt bildspråk berättas denna galna och lite dekadenta 20-tals roman (ff: Scott Fitzgerald). Det hela blir som ett galet sprakande fyrverkeri. ”Fyrverkerikänslan” gäller även ljudet. Det vräks på ordentligt med rytm och toner som blir som en kaotisk blandning av 20-tal och nutid. Läste någonstans att det här är 5e gången som den här romanen filmatiseras. Enligt mig är det ganska så underligt eftersom historien som det hela grundas på är väldans slätstruken. Men den här gången så ere det uppblåsta utförande av filmen som gör den sevärd (har aldrig skådat ett värre fyrverkeri).
jopjop (Anmäl)   4/12 2016
Svag trea. Lyckas inte riktigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den store Gatsby