Den store Gatsby

Regissör:Baz Luhrmann
Utgivningsår:2013

Om Den store Gatsby:

Nick Carraway har flyttat från mellanvästern till Long Island och lär där känna den mystiske Jay Gatsby som lever ett liv i överdådig lyx. Nick kommer in i Gatsbys glamorösa umgängeskrets men så småningom uppdagas hemligheter och tragedier som visar att deras liv inte är så perfekta som de ger sken av.

Baserad på romanen The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald från år 1925.
Se filmen på Plejmo

Titel: The Great Gatsby
Regissör: Robert Markowitz
År: 2001
The Great Gatsby

Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Amitabh Bachchan, Adelaide Clemens, Max Cullen, Jack Thompson, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Kate Mulvany, Eden Falk, Richard Carter

Craig Pearce, Baz Luhrmann

Drama, Romantik

Australien, USA

Recension Den store Gatsby

- BronzeBuckaroo sätter betyg 1 och skriver:
Idag har jag upplevt en av de värsta sakerna som har hänt mig under den tid jag har haft på jorden. Den människa jag hyser störst beundran och respekt inför alla kategorier är Leonardo DiCaprio. Jag har sett alla produktioner han medverkar i förutom Don's Plum som jag inte lyckats få tag på (men tacksamt tar emot tips på hur jag kan hitta den) och därför har jag i min egen uppfattning dröjt alltför...

Recension av Den store Gatsby - Läs hela!

Diskussioner om Den store Gatsby  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den store Gatsby (259 st)
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Med ett svulstigt överdådigt bildspråk berättas denna galna och lite dekadenta 20-tals roman (ff: Scott Fitzgerald). Det hela blir som ett galet sprakande fyrverkeri. ”Fyrverkerikänslan” gäller även ljudet. Det vräks på ordentligt med rytm och toner som blir som en kaotisk blandning av 20-tal och nutid. Läste någonstans att det här är 5e gången som den här romanen filmatiseras. Enligt mig är det ganska så underligt eftersom historien som det hela grundas på är väldans slätstruken. Men den här gången så ere det uppblåsta utförande av filmen som gör den sevärd (har aldrig skådat ett värre fyrverkeri).
jopjop (Anmäl)   4/12 2016
Svag trea. Lyckas inte riktigt.
RadioSaga (Anmäl)   24/11 2016
Var inte vad jag hade förväntat mig men färger, kostymförråd, scener... Det är en fantastiskt snyggt gjord film och även om den inte kommer upp i en klar 5:a så är detta en film alla bör se! (Men självklart, bäst av allt - läs boken!)
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/11 2016
Vad sjutton ska det här föreställa?
Maggan04 (Anmäl)   21/8 2016
Tog lång tid innan jag fick mig sett denna. Den var inte alls som jag förväntat mig. Och tyckte faktiskt inte att det kändes att den var så lång. Inget snabbt tempo men det flöt ändå på hela tiden. Lite besviken över att det inte var mer tidstypisk musik, det finns mycket i mordern tappning som hade funkat. Men musiken var ändå bra, det var bara inte vad jag förväntar mig. Jag som varit less på DiCaprio i många år får ändå ge honom cred för denna roll, tycker han passar i den och gör den bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den store Gatsby