Den store Gatsby

Regissör:Baz Luhrmann
Utgivningsår:2013

Om Den store Gatsby:

Nick Carraway har flyttat från mellanvästern till Long Island och lär där känna den mystiske Jay Gatsby som lever ett liv i överdådig lyx. Nick kommer in i Gatsbys glamorösa umgängeskrets men så småningom uppdagas hemligheter och tragedier som visar att deras liv inte är så perfekta som de ger sken av.

Baserad på romanen The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald från år 1925.
Se filmen på Plejmo

Titel: En gangsters liv
Regissör: Elliott Nugent
År: 1949
En gangsters liv

Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Amitabh Bachchan, Adelaide Clemens, Max Cullen, Jack Thompson, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Kate Mulvany, Eden Falk, Richard Carter

Craig Pearce, Baz Luhrmann

Drama, Romantik

Australien, USA

Recension Den store Gatsby

- Newt sätter betyg 3 och skriver:
Det är en fest för ögat – både bildligt och ibland även bokstavligt talat. Estetiskt sett otroligt rikt, med färger mättade som det barnsligaste godiset och tavelliknande miljöer så häftiga att man häpnar.

Recension av Den store Gatsby - Läs hela!

Diskussioner om Den store Gatsby  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den store Gatsby (265 st)
Dadpat (Anmäl)   16:08 22/10
En oerhört plastig filmatisering av en storartad historia.
Xtro (Anmäl)   16:28 14/10
Boken är ett mästerverk. Tyvärr har jag svårt att förstå vad man ville få ut ur boken i den här filmen. Det här är inte dom bilder jag fick i huvudet när jag läste boken. Inte det svulstiga manin till att göra varenda scen till en övermättad bakelse. Inte de anakronistiska musikvalen och inte det yrselframkallande tempot. Orkar inte.
Xtro (Anmäl)   16:27 14/10
karlmats (Anmäl)   20:34 22/6
Ganska snyggt men ack så tråkigt. Gillar inte tidsepoken, gillar inte den urtrista överklassen och jag tycker Leo spelar över. Kanske inget direkt fel med den här filmen, den tilltalar mig helt enkelt inte, att det är Baz Luhrmann som regisserar hjälper ju inte direkt heller. En stabil 2a.
Jamesa (Anmäl)   14/12 2017
Den får en 3:a för 20-talskänslan och det lite drömska berättandet, annars ganska slätstruket manus.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den store Gatsby