Den svarta dahlian

Originaltitel: The Black Dahlia
Regissör:Brian De Palma
Utgivningsår:2006

Om Den svarta dahlian:

En filmatisering av James Ellroys roman som utspelar sig i 1940-talets Los Angeles. Två poliser utreder mordet på Elizabeth Short. En av poliserna upptäcker snart att hans flickvän kände offret och polisavdelningen präglas av korruption och konspiration.

Titel: Hollywoodland
Regissör: Ron Moler
År: 1999
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
The Runner

Josh Hartnett, Scarlett Johansson, Aaron Eckhart, Hilary Swank, Mia Kirshner, Mike Starr, Gregg Henry, Patrick Fischler, John Kavanagh, Fiona Shaw, Kevin Dunn, Angus MacInnes, Rose McGowan, Victor McGuire, Jemima Rooper, Rachel Miner

Josh Friedman

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

USA, Tyskland
Diskussioner om Den svarta dahlian  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den svarta dahlian (348 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
MaxMackan (Anmäl)   22/1 2017
Jag börjar knäcka koden i hur man ska se DePalmas filmer. Jag har inte förstått den medvetna komiken och skicklighet i att skapa stiliserad skräpfilm eller kioskvältarfilm. De Palma har aldtig försökt göra konstfilm, utan gömmer sitt hantverk under skräpytan. Det är tydligt i mycket av karaktärerna och skådespelet här. Men skickligheten lyser igenom i fotot och färgerna och hur medvetna vissa av de mer skrattretande valen är. Spännande och intressant film men kanske en twist för mycket.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Den svarta dahlian är en thriller med en mysig 40-tals stämning, mycket snyggt och ett utmärkt foto arbete. Men tyvärr, den tilltrasslade handlingen gör att det blir svårt att hänga med. Kanske är det här en film som måste ses två gånger för att man ska greppa handlingen eller också är det helt enkelt ett dåligt manus.
Stygga-Vargen (Anmäl)   6/8 2016
Väldigt bra och spännande thriller med bra skådespelare. Till och med Scarlett Johansson gör bra ifrån sig.
Solidus (Anmäl)   1/4 2016
Brian De Palma är en av Hollywoods ojämnaste regissörer och han blandar mellan högt och lågt. Tyvärr är detta lågt, med vissa ljuspunkter. Det visuella med miljö, tidskänslan m.m. är helt klart filmens stora styrka, men resten lämnar mycket kvar att önska. Jag är förvånad över hur en film med en obehaglig och mystisk mordgåta blev så ointressant och rörig i De Palmas händer. "Den svarta dahlian" är vacker att titta på, men endast snygg estetik räcker inte för att göra en film bra. Jag är besviken.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den svarta dahlian