Den svarta katten

Originaltitel: The Black Cat
Regissör:Edgar G Ulmer
Utgivningsår:1934

Om Den svarta katten:

Efter en trafikolycka måste ett par amerikanska turister på resa i Europa övernatta hos en djävulsdyrkande man. Även dennes rival råkade ut för trafikolyckan och tvingas också bo där.

Titel: Frankenstein möter Varulven
År: 1986
Genre: Drama, Kriminalare
Vid flodens strand
Titel: Panda, panda! - Cirkusdjuren i knipa
Originaltitel: Panda kopanda amefuri saakasu no maki
Regissör: Isao Takahata

Peter Ruric

Drama, Thriller, Skräck

Recension Den svarta katten

- von_fantasy sätter betyg 3 och skriver:
Det här är bara en av flera filmer som Bela Lugosi och Boris Karloff medverkar i tillsammans, bättre skådespelare än dessa två var väl svårt att slå under 30-talet? Handlingen består i av ett par råkar ut för en trafikolycka. Lyckligtvis sitter Dr. Vitus Werdegast (spelad av Bela Lugosi) i samma bil som dom. Han tar dom till Hjalmar Poelzigs (spelad av Boris Karloff) mystiska hus där dom ska sova...

Recension av Den svarta katten - Läs hela!

Diskussioner om Den svarta katten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den svarta katten (30 st)
myslas (Anmäl)   2/12 2017
Förmodligen den bästa insatsen jag sett av Lugosi, även om han faller tillbaka till sina överspelande gester några gånger. Karloff är som vanligt imponerande och deras samspel här är riktigt bra. Snyggt foto med tydliga kopplingar till den tyska expressionismen. Manuset är lite för svag för ett högre betyg men på det stora hela var det här en positiv överraskning.
Ful_fisk (Anmäl)   31/5 2016
Börjar riktigt bra och är underhållande och elegant rakt igenom. Men slutet känns alldeles för ihophastat. Grymt samspel mellan Lugosi och Karloff, två titaner med utsökt utrstrålning.
Hypostas (Anmäl)   18/1 2016
Kul med Karloff och Lugosi i samma film, men det här är en ganska fånig film som nästan gränsar till en parodi på genren.
Punkliv (Anmäl)   24/10 2015
Rekommenderad trea. Karloff och Lugosi är ganska bra i en annars urusel Universal-film. Satanistceremonin på slutet var bra, men tyvärr var den jävligt kort och allt annat var ointressant och outhärdligt tråkigt. En film som är lite mer än en timme lång ska inte kännas som två.
F-M-J (Anmäl)   14/7 2015
En ok filmatisering av Poe med skräckgenrens två största giganter Karloff och Lugosi i en uppgörelse. I jämförelsevis med de stora verken från sin tid bleknar lätt "The Black Cat" och åldern visar tydligt att den har satt sina spår. En vag besvikelse, stark tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den svarta katten