Betyg idag: 1 889 Besökare idag: 5 737

Originaltitel: The Third Man
Regissör:Carol Reed
Utgivningsår:1949

Om Den tredje mannen:

Kioskromanförfattaren Holly Martins anländer till efterkrigstidens Wien för att hälsa på sin gamle vän Harry Lime men möts av beskedet att denne omkommit i en mystisk bilolycka. Han fångas upp i en väv av kärlek, svek, olagligheter och mord och finner sig snart jaga sin barndomsväns spöke genom Wiens trånga gränder och mörka kloaksystem på jakt efter sanningen.

Titel: En djävulsk fälla
Regissör: Roman Polanski
År: 1974
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Chinatown

Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard, Bernard Lee, Paul Hörbiger, Ernst Deutsch, Siegfried Breuer, Erich Ponto, Wilfrid Hyde-White, Hedwig Bleibtreu

Graham Greene (I), Carol Reed, Orson Welles, Alexander Korda

Romantik, Thriller, Mysterium, Film-Noir

Storbritannien

Recension Den tredje mannen

- Matewan sätter betyg 5 och skriver:
Efter Andra Världskriget pågick fortfarande kampen om herraväldet över Europa. Tyskland delades upp i amerikanska, franska, brittiska och sovjetiska ockupationszoner och där stod den stora kampen. Men även Österrike delades på samma sätt. Detta förhållande skulle visa sej bli till fördel för kriminaliteten i allmänhet och svartabörshandeln i synnerhet. Detta berodde framför allt på att de olika ockupationsmakterna...

Recension av Den tredje mannen - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Film-Noir Top 50, Guldpalmer, Mysterium Top 50, Romantik Top 50
Diskussioner om Den tredje mannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den tredje mannen (381 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   01:43 23/10
Tim Buckley (Anmäl)   15:37 18/1
(rek 4a) Överlag en genomgående bra och trevlig film att erfara. Men en film blir ju inte bättre bara för att den är gammal. Musiken tror jag för övrigt Woody Allen måste ha inspirerats av. 3a.
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
”Den tredje mannen” är i stort sett alltid med när kritiker plockar ihop listor över historiens bästa filmer. Och jag kan bara hålla med det här är mycket bra, allt från cittrans klinkande strängar under de rullande förtexterna till Annas allé promenad i slutscenen. Ett snyggt foto jobb, betänk att detta är producerat för snart 65 år sen. Solklart är det här en av våra stora klassiker
the godfather (Anmäl)   8/3 2016
En film som jag hade hoppats mer på efter allt bra man har hört om den, dock är filmens lägstanivå ganska hög, så den får en fyra i betyg men hade dock hoppats på att det var en film som var värd en femma. Snygg filmad och den blir aldrig tråkig men den känns som mot slutet som ``jaha, var det allt?´´
norenorama (Anmäl)   12/12 2015
Neee, inte kul, gillade inte karaktärerna, då blir det segt med denna sortens filmer. Dock kul att veta vart den klassiska låten kommer ifrån även om jag då fånigt nog inte gillade den i denna filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den tredje mannen