Betyg idag: 1 738 Besökare idag: 4 127

Originaltitel: The Third Man
Regissör:Carol Reed
Utgivningsår:1949

Om Den tredje mannen:

Kioskromanförfattaren Holly Martins anländer till efterkrigstidens Wien för att hälsa på sin gamle vän Harry Lime men möts av beskedet att denne omkommit i en mystisk bilolycka. Han fångas upp i en väv av kärlek, svek, olagligheter och mord och finner sig snart jaga sin barndomsväns spöke genom Wiens trånga gränder och mörka kloaksystem på jakt efter sanningen.

Titel: En djävulsk fälla
Regissör: John Sturges
År: 1950
Genre: Drama, Kriminalare, Film-Noir
Mördare utan ansikte

Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard, Bernard Lee, Paul Hörbiger, Ernst Deutsch, Siegfried Breuer, Erich Ponto, Wilfrid Hyde-White, Hedwig Bleibtreu

Graham Greene (I), Carol Reed, Orson Welles, Alexander Korda

Romantik, Thriller, Mysterium, Film-Noir

Storbritannien

Recension Den tredje mannen

- Matewan sätter betyg 5 och skriver:
Efter Andra Världskriget pågick fortfarande kampen om herraväldet över Europa. Tyskland delades upp i amerikanska, franska, brittiska och sovjetiska ockupationszoner och där stod den stora kampen. Men även Österrike delades på samma sätt. Detta förhållande skulle visa sej bli till fördel för kriminaliteten i allmänhet och svartabörshandeln i synnerhet. Detta berodde framför allt på att de olika ockupationsmakterna...

Recension av Den tredje mannen - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Film-Noir Top 50, Guldpalmer, Mysterium Top 50, Romantik Top 50
Diskussioner om Den tredje mannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den tredje mannen (383 st)
zeke_karlsson (Anmäl)   17:55 2/10
Den var fantastiskt bra!
Pi-R (Anmäl)   22:44 14/3
Det finns egentligen bara saker att älska i denna film. Foto, ljussättning, musik, miljöer, tighta repliker, den perfekta kryddningen med komiska inlsag, en Orson Welles som stortrivs och glimrar i varje scen... mer FILM än såhär blir det knappast, och den lyckas med konstycket att vara precis allt det en film noir "ska" vara, och ändå kännas fullkomligt fri från klyschor. jag har den visserligen inte på min absoluta all-time-high-lista över favoritfilmer (främst, tror jag, för att jag inte går ingång helt på Holly som huvudfigur) men jag har fullkomlig respekt för dem som har det
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Tim Buckley (Anmäl)   18/1 2017
(rek 4a) Överlag en genomgående bra och trevlig film att erfara. Men en film blir ju inte bättre bara för att den är gammal. Musiken tror jag för övrigt Woody Allen måste ha inspirerats av. 3a.
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
”Den tredje mannen” är i stort sett alltid med när kritiker plockar ihop listor över historiens bästa filmer. Och jag kan bara hålla med det här är mycket bra, allt från cittrans klinkande strängar under de rullande förtexterna till Annas allé promenad i slutscenen. Ett snyggt foto jobb, betänk att detta är producerat för snart 65 år sen. Solklart är det här en av våra stora klassiker
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den tredje mannen