Den tysta fienden

Originaltitel: The Silent Enemy
Regissör:William Fairchild
Utgivningsår:1958

Om Den tysta fienden:

Filmen handlar om hur sprängämnesexperten och grodmannen Lionel 'Buster' Crabb under Andra världskriget organiserar och leder försvaret av hamnen i Gibraltar mot attacker från italienska grodmän i Decima Mas.

Laurence Harvey, Dawn Addams, Michael Craig, John Clements, Alec McCowen, Nigel Stock, Ian Whittaker, Arnoldo Foà, Gianna Maria Canale, Massimo Serato, Giacomo Rossi Stuart, Carlo Giustini, Raymond Young, David Lodge, Sidney James

William Fairchild

Action, Krig, Biografi

Storbritannien
Diskussioner om Den tysta fienden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den tysta fienden (1 st)
goeran (Anmäl)   23:47 12/4
William Fairchilds film The Silent Enemy från 1958, om kampen om hamnen i Gibraltar mellan brittiska grodmän (ledda av Buster Crabb) och dito italienska i Decima Mas, innehåller en snygga undervattenscener men sammantaget är filmen tämligen medioker; även om Laurence Harvey är helt okey i rollen som Lionel 'Buster’ Crabb. Vad gäller den historiska korrektheten brister filmen påtagligt och skildrar påhittade brittiska framgångar som aldrig ägde rum i verkligheten. I själva verket var ju det italienska elitförbandet Decima Mas helt överlägsna britterna vad gällde undervattenskrigföring; och så också vid Gibraltar. Betyg 2.