Den tysta flykten

Originaltitel: Silent Running
Regissör:Douglas Trumbull
Utgivningsår:1972

Om Den tysta flykten:

Efter en miljökatastrof finns de enda träden kvar i gigantiska växthus ombord på rymdskepp i omloppsbana ute i solsystemet. När ordern kommer att förstöra växthusen och återvända till jorden vägrar en astronaut och försöker rädda odlingarna.

Titel: Moon

Deric Washburn, Michael Cimino, Steven Bochco

Drama, Äventyr, Science Fiction

Recension Den tysta flykten

- Buster_clemons sätter betyg 5 och skriver:
Mänskliga robotar och existentialism Tre skepp i rymden på uppdrag av den amerikanska regeringen att odla och fortproducera den på Jorden utdöende flora i enorma kupolväxthus. Dessa skepp cirkulerar runt jordens omloppsbana i jakt på beskedet till återfärd. Freeman Lowell (Bruce Dern) filmens hjälte är en smått neurotisk botaniker som älskar sin trädgård och all dess härlighet, han hamnar i ständiga...

Recension av Den tysta flykten - Läs hela!

Diskussioner om Den tysta flykten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den tysta flykten (70 st)
karlmats (Anmäl)   18:41 17/2
Det här var ganska tråkigt. Miljöpartiet gör rymdfilm men det finns inget riktigt driv i vad som händer och även om dialogen blixtrar till ibland så känns det aldrig speciellt engagerande. Robotarna skulle väl vara gulliga antar jag men de blir mest en gimmick. Sen är det ju alltid intressant att se hur man på äldre dar förutspådde framtiden men hur illa den stundande klimatkrisen än blir så har jag svårt att se nåt scenario där man skeppar iväg flygande skogar att cirkulera runt Saturnus. Summa summarum så saknar den både intressanta resonemang att fördjupa sig i och underhållningsvärdet för att engagera sig mer än till en stabil 2a. Förstår inte riktigt varför den blev lite av en klassiker.
jiemm (Anmäl)   30/7 2017
Specialeffekterna har inte direkt åldrats som vin, men i övrigt en bra film. Bruce Dern är klockren.
ItalyErik (Anmäl)   4/5 2015
Fantastiskt koncept. Scenografin, specialeffekterna, ja hantverket i sig är mästerligt. Uppenbart politisk - 70-talets verklighet döljer sig bakom kulisserna - men lika aktuell i dag. Wall-E har helt klart "inspirerats" av denna. Dern är kanske lite träig och filmens manus inte det starkaste, ändock en film man borde ha sett.
papabobadiof (Anmäl)   4/1 2015
Intressant story och snygga rymdskepp a la Starwars! Blir dock väl töntig på sina ställen, och handlingen liksom stannar av utan några större överraskningar mot slutet... Joan Baez kunde de skippat å, kräks bara av att höra hennes påfrestande vibrato-sång.
Bomkia (Anmäl)   12/7 2014
Inte riktigt en film för mig. Ganska segt och jag fastnar aldrig riktigt i filmen. Med en sämre skådis än Dern hade det kunnat slua riktigt illa. 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den tysta flykten