Den tysta revolutionen

Originaltitel: Das schweigende Klassenzimmer
Regissör:Lars Kraume
Utgivningsår:2018

Om Den tysta revolutionen:

1956. Några skolungdomar från Östtyskland ser en journalfilm från upproret i Budapest och bestämmer sig för att hålla en tyst minut för offren. Det tas inte emot med blida ögon av myndigheterna medan skolans rektor försöker avfärda det som ett pojkstreck. Från politiskt håll betraktas de som kontrarevolutionärer och den till synes oskyldiga händelsen får konsekvenser för ungdomarnas framtid.

Leonard Scheicher, Tom Gramenz, Lena Klenke, Florian Lukas, Jonas Dassler, Jördis Triebel, Sina Ebell, Ronald Zehrfeld, Carina N Wiese, Judith Engel, Michael Gwisdek, Nils Hohenhövel, Max Hopp, Rolf Kanies, Burghart Klaussner, Daniel Krauss

Lars Kraume

Drama

The Silent Revolution

Tyskland
Diskussioner om Den tysta revolutionen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den tysta revolutionen (3 st)
goeran (Anmäl)   22:21 10/9
Eftersom inte betyg längre syns på nyinlagda filmer kan jag tillägga att jag gav filmen betyget 3.
goeran (Anmäl)   20:45 8/9
Lars Kraumes Das schweigende Klassenzimmer från 2018 är ett välgjort drama, baserad på verkliga händelser, med handlingen förlagd till östtyska Stalinstadt (numera Eisenhüttenstadt); där en gymnasieklass vågar sig på att protestera mot ryssarnas krossande av Ungernrevolten. En intressant och lärorik film!
Jaganatha (Anmäl)   19:45 8/9
Välgjord, om än lite förutsägbar, film baserad på verkliga händelser. Intressant att något så litet och till synes oskyldigt som en tigande skolklass kunde betraktas som "kontrarevolutionärt". Tyskt och stramt regisserat, men inte väldigt engagerande.