Den tyste hämnaren

Originaltitel: Il grande silenzio
Regissör:Sergio Corbucci
Utgivningsår:1968

Om Den tyste hämnaren:

Silence är Westerns hårdaste revolverman, stum sedan barndomen efter att ha blivit svårt skuren i halsen. Han får i uppdrag att jaga rätt på ett hänsynslöst gäng prisjägare anförda av Loco.

Titel: För några få dollar mer
Originaltitel: Per qualche dollaro in più
År: 1965
Genre: Action, Western
För några få dollar mer
Titel: För en handfull dollar
Originaltitel: Per un pugno di dollari
År: 1964
År: 2015
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Western, Mysterium
The Hateful Eight
Titel: Harmonica - En hämnare
Originaltitel: C'era una volta il west
År: 1968
Regissör: Sergio Corbucci
År: 1966
Genre: Drama, Action, Western
Django

Jean-Louis Trintignant, Vonetta McGee, Frank Wolff, Klaus Kinski, Luigi Pistilli, Mario Brega, Marisa Merlini, Spartaco Conversi, Bruno Corazzari

Bruno Corbucci, Vittoriano Petrilli, Sergio Corbucci, Mario Amendola

Drama, Western

The Big Silence, The Great Silence

Frankrike, Italien
Med i listor: Spaghetti-western
Diskussioner om Den tyste hämnaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den tyste hämnaren (72 st)
stgurgel (Anmäl)   29/8 2018
En fin western med intressanta resonemang kring lag, makt och laglöshet. Synd att Kinski själv inte dubbat sitt tal vare sig på italienska eller engelska, men den engelska dialogen funkar ändå bra
Solidus (Anmäl)   18/12 2016
Skitig western med ett slut som fick mig att sätta chipsen i halsen. Bra skrivna karaktärer som spelar ypperligt av både Kinski och Jean-Louis Trintignant och jag gillar vyerna av snöklädda berg. Kall och hård western som rekommenderas!
SID6581 (Anmäl)   24/8 2016
gritty och snöig, men manuset är väldigt tunt och karaktärerna likaså. En del inslag känns som dassiga rester från Django. En svag trea, mycket tack vare slutet som också är lite krystat när allt kommer omkring.
martin eden (Anmäl)   5/6 2016
[rek. 4] Inledningsvis stör jag mig ganska mycket på att allt ljud spelats in i postproduktionen, vilket skapar en distans mellan bilder och ljud. Och visst, detta är en mindre brist. Detta är en originell western som jag tycker har genialitet i varje bildruta! Visst, den har inte de episka kvaliteter som Leones bästa westernfilmer har, men fokuserar istället på helt andra element som ger den en unik och säregen kvalitet. Regin är lysande, skådespelet, särskilt de fyra protagonisterna, är underbart. Visst, dialogen blir lite larvig ibland, men detta stör inte så mycket. Morricones musik är ytterligare ett mästerverk i filmmusikens historia och jag undrar om inte han mer än någon annan präglat den moderna uppfattningen av genren. Klippningen är perfekt i gestaltningen av våld etc. Mycket bra!!! 4+/5-
BrutusBeefcake (Anmäl)   1/3 2016
Klaus Kinski är fantastisk som ond skurk och Trintignant är inte mycket s sämre. En rå och cool västern i härlig snömiljö. Denna har allt man kan önska sig av en spagge! (12/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den tyste hämnaren