Betyg idag: 2 139 Besökare idag: 6 503

Originaltitel: The Italian Job
Regissör:Peter Collinson
Utgivningsår:1969

Om Den vilda biljakten:

Småtjuven Charlie är precis utsläppt ur fängelset. På ett party får han reda på att en kompis som blivit mördad har lämnat honom en färdig plan på en kupp som kan ge fyra miljoner dollar.

Titel: The Italian Job
Regissör: George Roy Hill
År: 1973
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
Blåsningen
Titel: Hur man stjäl en miljon
Originaltitel: How to Steal a Million
Regissör: William Wyler
År: 1966
Genre: Komedi, Kriminalare, Romantik
Hur man stjäl en miljon

Michael Caine, Benny Hill, Noel Coward, Raf Vallone, Tony Beckley, Rossano Brazzi, Margaret Blye, Irene Handl, George Innes, Robert Powell

Troy Kennedy-Martin

Komedi, Action, Kriminalare

Brottsplats Italien

Storbritannien
Med i listor: Tenderhooligans biljaktsorgie
Diskussioner om Den vilda biljakten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den vilda biljakten (71 st)
Solidus (Anmäl)   13/8 2017
Skruvad och kul brittisk kupp-film med en sevärd biljakt. Dock får jag aldrig intrycket att gänget som vi får följa är i en direkt fara, utan det känns mer att de leker med den italienska polisen. Jag hade önskar mer fokus på maffian. Filmbolaget hoppades på att få göra en uppföljare, därav det märkliga slutet, men tyvärr floppade filmen i Amerika och uppföljaren lades ner och kvar fick vi en underhållande action-komedi med ett svagt slut.
lilebroer (Anmäl)   9/2 2015
Tempot skruvas dock upp något mot filmens allra sista rutor, men det är så dags då. Och även om slutet har blivit oerhört ikoniskt och omtalat så tycker jag faktiskt att den känslan som förmedlas där är rätt talande för hela filmens upplevelse. Trots mina hårda ord så kan jag lova, utan några som helst belägg, att originalet är långt mycket bättre än Marky Mark's version från 2003.
hestret (Anmäl)   26/11 2014
Fina färger i nästan alla rutor (underskattat foto), fina biljakter, en bal Michael Caine och den distinkt sköna, underhållande, brittstämning är det positiva med filmen. Det negativa är att den sköna brittstämningen går överstyr ibland med ett jobbigt score och en jättedålig italiensk polis, vilket gör det till en litet tramsig film. Det är också ett ganska svagt manus där man som tittare tvingas acceptera rätt mycket strunt samtidigt som det är långsamt i vissa stunder. För mig smak blir det också lite överdådigt och onödig glättighet med alla tjejer, bilar och allt "coolt", tramsig överlag. Trodde att den skulle vara snäppet bättre givet klassikerstatusen. Väldigt lite investering i karaktärerna - är mest ett gäng snubbar som gör en skön heist och det ska vara lite coolt. Ibland känns det okej coolt, ibland inte. Ganska underhållande heist. 51/100
Raimo_1985 (Anmäl)   5/11 2013
För mycket bilslakt också, som får en att bli deppig.
Raimo_1985 (Anmäl)   4/11 2013
Extremt fjantig actionkomedi som jag trodde skulle vara en hård crimerulle. Jag kommer på mig själv med att storkna "Men ååååååhhhh!!" och "Men tyst!!!" stundtals. Den här filmen har inte åldrats med värdighet. Jag trodde verkligen den skulle vara bra. Märks att det kollats en del på den här när Jönssonligan-filmerna gjordes. Det är bara det att Jönssonligan är mycket bättre och roligare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den vilda biljakten