Den vita filmen

Originaltitel: Trois couleurs: Blanc
Regissör:Krzysztof Kieslowski
Utgivningsår:1994

Om Den vita filmen:

Andra delen i Trikoloren-trilogin. Polacken Karol är frisör och gift med fransyskan Dominique. Efter deras skilsmässa förlorar Karol allt: kärleken, hustrun och frisersalongen. Han står utan pengar, utan pass, är förödmjukad och eftersökt av polisen. Efter en besvärlig resa tillbaka till Polen, smugglad i en koffert, vaknar Karol upp på en soptipp i Warszawa. Han utbrister "Äntligen hemma!" och bestämmer sig för att varken vara i underläge eller jämlik med andra. Han ger sig i kast med olika företag och börjar planera sin hämnd mot Dominique.

Titel: Frihet - Den blå filmen
Regissör: Leos Carax
År: 1991
Genre: Drama, Romantik
De älskande på Pont-Neuf

Zbigniew Zamachowski, Julie Delpy, Janusz Gajos, Jerzy Stuhr, Aleksander Bardini, Grzegorz Warchol, Cezary Harasimowicz, Jerzy Nowak, Jerzy Trela, Cezary Pazura

Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieslowski

Drama, Komedi, Romantik, Mysterium

Three Colours: White, Three Colors: White, Trzy kolory: Bialy

Frankrike, Polen, Schweiz
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Den vita filmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den vita filmen (165 st)
goeran (Anmäl)   13/10 2018
Trevligt att se om Krzysztof Kieslowskis Trois couleurs: Blanc från 1994 efter många år; filmen är ju faktiskt riktigt underhållande.
KyLLo (Anmäl)   21/8 2018
Den sämsta i trilogin, men okej ändå. Jag tycker att storyn funkar, men att filmen inte är helt genomarbetad. Spontant för kort också. Jag antar att Kieslowski inte lade speciellt mycket energi på denna "mellanfilm", utan koncentrerade sig mer på övriga två.
92axha10 (Anmäl)   19/8 2018
Humor blandat med drama.
Audrey Horne (Anmäl)   14/8 2018
För konstig och knäpp historia för att jag ska kunna ta den på allvar. Men samtidigt en helt fantastisk film i utförandet. Kluven. En trea.
Dele (Anmäl)   2/8 2018
Proffsigt utmejslad och sammansatt hämndhistoria som jag dock tycker är lite för komprimerad och osannolik för att nå ända fram.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den vita filmen