Den vita katten

Originaltitel: Den vita katten
Regissör:Hasse Ekman
Utgivningsår:1950

Om Den vita katten:

En man kommer till Stockholms centralstation. Han vet inte vem han är eller var han kommer ifrån. Han har några nycklar och ett telefonnummer i fickorna. En servitris på ett café försöker hjälpa honom.

Titel: Mannen utan minne
Originaltitel: Mies vailla menneisyyttä
Regissör: Aki Kaurismäki
År: 2002
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Mannen utan minne

Gunnar Björnstrand, Alf Kjellin, Sture Lagerwall, Eva Henning, Doris Svedlund, Gertrud Fridh

Walter Ljungquist, Hasse Ekman

Drama, Mysterium

Sverige
Diskussioner om Den vita katten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den vita katten (8 st)
Strongbow (Anmäl)   17/12 2018
Bitivis riktigt bra. Mörkt och depraverat på ett okonstlat vis. Men som helhet känns det för ojämnt för att leva upp till en fyra så betyget stannar på en stark trea. Klart sevärd film.
Raimo_1985 (Anmäl)   24/8 2018
Mycket bra. Väldigt mörkt, dystert och miserabelt, ovanligt för Hasse Ekman, tycker jag det känns som. Nästan lite Arne Mattsson-känsla.
emilstjernholm (Anmäl)   29/8 2017
I kölvattnet av Spellbound och andra Freudianskt inspirerade filmer låter sig Ekman inspireras och bygger en film om sökandet efter det egna jaget. Intressant att han experimenterar med drömsekvenser, några är riktigt snygga. Dock saknar berättelsen nerv.
Tonti (Anmäl)   24/5 2017
Riktigt spännande upplägg som tyvärr inte förvaltas något vidare under andra halvan. Men det är ju en djupt originell film med svenska mått mätt. Murkig och märklig och ganska explicit samtidigt som den är sentimental som bara den.
KimEkberg (Anmäl)   19/12 2016
Mysko film som känns ganska David Lynch. Det spännande med Ekmans Ljungkvistsammarbeten är att karaktärerna tillåts vara ganska bipolära, bli obegripliga och osympatiska, få oväntade känsloutbrott som ligger ganska långt ifrån den gängse filmpsykologin. Vad jag verkligen vill beklaga mig över är hur dålig Studio S scanning är. Det syns att det är en snygg film, men bildkvaliteten är så usel och dessutom utfrätt i efterhand, att det är svårt att förstå bilderna annat än vad de föreställer, och ibland knappt ens det.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den vita katten