Betyg idag: 2 637 Besökare idag: 6 770

Originaltitel: Den vita stenen
Regissör:Göran Graffman
Utgivningsår:1973

Om Den vita stenen:

Två barn, Fia som bor i häradshövdingens hus, och Hampus, som är skomakarens brorson, inleder en lek där de måste utföra olika uppdrag för att kunna erövra en vit sten från varandra. Hampus, som kallar sig Farornas konung efter en figur på en cirkus, lovar att måla öga-näsa-mun på kyrkklockan, och lyckas med det. Fia, som använder namnet Fiddeli, får utmaningen att vara tyst en hel dag, men det gör det väldigt svårt för henne att varna Farornas konung när häradshövdingen tänker undersöka vem som klottrat på kyrkans egendom.

Titel: Kan du vissla, Johanna?
Originaltitel: Kan du vissla, Johanna?
Regissör: Rumle Hammerich
Originaltitel: En ö i havet
Regissör: Tobias Falk
År: 2003
En ö i havet

Julia Hede-Wilkens, Ulf Hasseltorp, Mona Dan-Bergman, Göran Graffman, Björn Gustafson, Ulf Johansson, Maj-Britt Lindholm, Börje Mellvig, Eva Dahlqvist, Fanny Gjörup, Ingemar Hasselquist, Lars-Erik Liedholm, Ann-Charlotte Lithman, Gertrud Mariano

Gunnel Linde

Drama, Familjefilm, Äventyr, Mini-serie

La pierre blanche

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Den vita stenen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den vita stenen (23 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   15:35 29/10
Rai (Anmäl)   04:39 20/9
Har ju vuxit upp med vita stenen så för mig är den helt ok...
JohnMcClane (Anmäl)   17/1 2016
Hatade den när jag var liten, blev tvingad att se den!
Krille80 (Anmäl)   7/2 2015
Jag tror att jag var aningen för liten för denna serien när den visades för även om jag tittade på den så förstod jag den aldrig riktigt. Jag har förstått att även andra delar denna känslan samtidigt som andra älskar den. Vid en återblick nu som vuxen känns serien verkligen mer som exempel på dåtidens syn på barn och berättande än en klassiker, för mig.
ellenori (Anmäl)   14/10 2013
Varför den här får vara med här på filmtipset förstår jag inte. Hur som helst väldigt bra!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den vita stenen