Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov

Originaltitel: Andrej Rublev
Regissör:Andrej Tarkovskij
Utgivningsår:1966

Om Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov:

Tarkovskijs väldiga, mångbottnade episka skildring av ikonmålaren Rubljov liv i 1400-talets Ryssland med dess strider mellan rivaliserande mäktiga.
Se filmen på SF Anytime

Originaltitel: Drak sa vracia
Regissör: Eduard Grecner
År: 1968
The Return of Dragon

Ivan Lapikov, Nikolaj Sergejev, Nikolaj Burljajev, Jurij Nazarov, Rolan Bykov, Jurij Nikulin, Michail Kononov, Nikolaj Grinko, Anatolij Solonitsyn

Andrej Konchalovskij, Andrej Tarkovskij

Drama, Krig, Biografi

Andrei Rublyov, Andrej Rubljov - den yttersta domen, Andrej Rublëv

Sovjetunionen
Med i listor: Europa, Filmfrossa på Hagabion 2004, Målare och skulptörer, Populärt och billigt
Diskussioner om Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov (191 st)
Barneyk (Anmäl)   9/9 2018
Så jävla tråkig. Jag försökte under en lång tid verkligen aktivt engagera mig i det här och det finns liksom flera teman som är ganska intressanta och så men det är så jävla tråkigt och totalt intetsägande utfört. Den här filmen talar inte till mig alls. Eftersom den är episodisk så tänkte jag att någon av delarna skulle lyckas intressera mig, men icke. Alla är djävulusiskt tråkiga och dialogerna tilltalar mig inte alls.
Dele (Anmäl)   3/3 2018
Tungt, snyggt och stundtals fängslande.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
andmoreagain (Anmäl)   25/5 2017
Imponerande, näst intill spektakulär film. Dock har jag upplevt mer magi av Tarkovskijs andra filmer så det får landa på en stark trea. Tycker man att filmen är tråkig förtjänar man att brinna i helvetet.
Ful_fisk (Anmäl)   23/5 2017
Alltså... Jag dyrkar Solaris och Stalker, men det här var väldigt jobbigt att ta sig igenom. Först på fjärde försöket tog jag mig fram till slutet. Det stora problemet är att filmen inte etablerar någonting. Karaktärer, händelser och teman bemöts som om tittaren redan ska förstå vad alla har för relationer, men det vet man ju inte. Jag lärde inte känna en käft i denna film, och med tanke på att i stort sett varenda scen går ut på att folk bråkar med varandra blir det mest bara en jävla plåga eftersom man inte begriper ett jota av vad bråket går ut på. Givetvis måste det pågå i över tre jävla timmar också. Efter ett tag lyckades jag dock landa lite i filmen, och den sista timmen om den där klockan var faktiskt inte så tokig. Bortsett från att jag aldrig fattade vad den hade med de föregående två timmarna att göra förstås. För att inte tala om balongfärden i början; vad tusan var det för något? Okej, visst "ska" man väl inte tänka så mycket utan låta sig färdas med i filmens svepande atmosfär och magiska landskapsbilder. Men nej, jag sveptes inte med alls. Det krävs någonting som engagerar mig också. Precis som i fallet med Abel Gances Napoleon så är detta en film där man direkt märker att man beskådar ett verk av storartad filmisk vision, men där man också inser att man tröttnat efter en kvart och vet att man har åtskilliga timmar kvar att genomlida. Jag kan inte godkänna det. Och det är samma med den här filmen. Jag blev bara för jävla uttråkad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov