Betyg idag: 1 081 Besökare idag: 4 663

Originaltitel: Okuribito
Regissör:Yôjirô Takita
Utgivningsår:2008

Om Avsked:

Cellisten Kobayashis orkester upplöses, och arbetslös återvänder han med sin hustru till sin barndomsstad Sakata. Där svarar han på en annons som efterfrågar "avreseassistent" vilket vid intervjun visar sig ha mindre med resor och mer med kistor att göra.

Titel: Vägen hem
Originaltitel: Wo de fu qin mu qin
Regissör: Zhang Yimou
Regissör: Robert Connolly
År: 2009
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Balibo - mörkläggningen

Masahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, Ryoko Hirosue, Kimiko Yo, Takashi Sasano, Kazuko Yoshiyuki, Tatsuo Yamada, Tetta Sugimoto

Kundo Koyama

Drama

Departures

Japan
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Avsked  (0 diskussioner)
Kommentarer om Avsked (96 st)
Solidus (Anmäl)   9/1 2018
En vacker film om döden som berör och det är intressant att se japanernas seder kring begravning. Jag håller med Barneyks kommentar kring att det är dumt att konflikten byggs upp av att huvudpersonen inte vågar vara ärlig mot sin partner. Dock så verkar det, av filmens sätt att visa, att yrket verkar ha en låg status i Japan, men det beror från vilka ögon som betraktar yrket. Hur som helst: en Oscarsvinnare som förtjänar sin statyett. Mycket bra!
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Barneyk (Anmäl)   14/3 2017
Väldigt fin film och jag blir bitvis väldigt berörd. Tycker relationen är bitvis väldigt fin men jag har så svårt för och är så trött på det här med att konflikter byggs upp genom att en inte är ärlig med sin partner. Det hade blivit intressantare om man byggt upp konflikten utan den aspekten, då hade fokus hamnat på problemet istället för lögnen! Så tröttsamt! Jag väger mellan 3 och fyra men det blir nog bara en trea. Men en mycket stark sådan!
ulpe01 (Anmäl)   28/12 2016
Cellon är ju det vackraste instrumentet och det här är en riktigt vacker film som förmodligen inte kunnat vara annat än japansk med deras kulturella egenheter. Inget högt tempo, men det passar temat och jag grät flertalet gånger.
#54 (Anmäl)   31/8 2015
En söt bagatell.