Der Golem

Originaltitel: Der Golem, wie er in die Welt kam
Regissör:Carl Boese, Paul Wegener
Utgivningsår:1920

Om Der Golem:

Den andra filmmatiseringen av Golemlegenden. Filmen utspelar sig i Prag under samma tid som Rabbi Loew skapat sin jätte. En gammal tysk kultskräckis.

Titel: Doktor Caligaris kabinett
År: 1913
Genre: Drama, Skräck
Studenten från Prag
Titel: Evil Eye
Originaltitel: La ragazza che sapeva troppo
Regissör: Mario Bava
År: 1963
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Evil Eye

Paul Wegener, Albert Steinrück, Lyda Salmonova, Ernst Deutsch, Hans Stürm, Max Kronert, Otto Gebühr, Dore Paetzold, Lothar Müthel, Greta Schröder, Loni Nest

Henrik Galeen

Skräck, Fantasy, Stumfilm

The Golem: How He Came Into the World

Tyskland
Videoecension av KimEkberg:
Med i listor: 20-tal Top 50
Diskussioner om Der Golem  (0 diskussioner)
Kommentarer om Der Golem (35 st)
fleurs_du_mal (Anmäl)   21/12 2015
Underbara miljöer, men i övrigt inte så mycket att hurra för.
stgurgel (Anmäl)   22/2 2015
Skuggorna i tyska expressionistfilmer är inget man muckar med
myslas (Anmäl)   25/10 2014
En besvikelse måste jag säga. Håller inte alls samma klass som många andra kända expressionistiska verk. Bortsett från några snygga effekter och Golem själv finns det inte mycket att glädjas över. Manuset är inget speciellt och filmen känns alldeles för utdragen.
Sznax (Anmäl)   16/3 2013
Jag vet inte hur mycket Juju & Jordash skräniga och osammanhängande musik förstörde filmen, jag gissar på att det är ganska mycket. Men jag tyckte det var en tunn historia med några snygga och coola scener. När själva Golem kommer så blir filmen bättre, men det tar sån tid och hela manuset känns illa skrivet. Inget flyt någonstans. Effekterna och dekoren kommer heller aldrig fram på samma sätt som senare tyska filmer. Betyg 4.7
JimCarrey (Anmäl)   15/3 2013
Jag är otroligt svag för golems. Den här filmen är så otroligt stämningsfull att den måste räknas som ett av de yppersta expressionistiska mästerverken. Miljöerna är så sjukt förtrollande att man känner hur svansen börjar växa på en medan man tittar. Som att kliva in i den ultimata sagan
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Der Golem