Destroyer

Originaltitel: Destroyer
Regissör:Karyn Kusama
Utgivningsår:2018

Om Destroyer:

LA-polisen Erin Bell återfår kontakten med det kriminella gäng hon för ett tjugotal år sedan infiltrerade undercover tillsammans med partnern Chris. Att på nytt möta gängmedlemmarna väcker traumatiska minnen av ett uppdrag med katastrofal utgång, och triggar den hämndlystnad som länge förföljt Erin. Hon tvingas åter konfrontera den hänsynslöse gängledaren Silas, samtidigt som hon desperat tacklar sitt livs svåraste uppdrag: att hålla sin sextonåriga dotter från den sortens män hon själv kommit att förakta.

Nicole Kidman, Toby Kebbell, Tatiana Maslany, Sebastian Stan, Scoot McNairy, Bradley Whitford, Toby Huss, James Jordan, Beau Knapp, Jade Pettyjohn, Shamier Anderson, Zach Villa, Natalia Cordova-Buckley, Colby French, Kelvin Han Yee, Joseph Fatu

Phil Hay, Matt Manfredi

Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Diskussioner om Destroyer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Destroyer (5 st)
PeterTheW (Anmäl)   22:53 18/3
Nja. seg.
paninaro (Anmäl)   10:39 28/2
Kidmans sminkning och syndiga slitenhet är det jag tar med mig från Destroyer. Ramhandlingen känns väldigt sökt och, även om LA noir-vibbarna är sköna, så är polisarbetet och familjeproblematiken lite för självmedvetet stiliserade för filmens bästa. En stabil tvåa.
Jaganatha (Anmäl)   00:07 3/2
Starkt LA noir-drama som korsklipper två tidslinjer skickligt. Nicole Kidman gör huvudrollen mycket övertygande även om ålderssminkningen kanske känns lite överdriven. Slutet är faktiskt ovanligt bra för att vara en kriminalfilm. Regissören Karyn Kusama har haft en ojämn karriär så här långt, jag var till exempel inte så förtjust i Jennifer's Body från 2009 men här tycks hon ha hittat sitt rätta element.
karlmats (Anmäl)   23:26 29/1
Utan att ha sett allt från förra året måste man väl ändå säga utan omsvep att Kidman blev rånad på en Oscarsnominering. Vilken enastående förvandling hon har genomfört här, makeup-avdelningen ska ha sin del av berömmet givetvis men Kidman känns till 96% som ett tomt skal som bara går runt och existerar och kontrasten till alla flashbacks är så slående att jag inte kommer ihåg när jag såg så två olika prestationer i en och samma film senast. Storyn är engagerande och tar inga direkta genvägar. Snygga miljöer från ett Los Angeles som kanske inte är den vackraste staden direkt, men som nattlig noir-stad fungerar den ypperligt. Jag gillar hur filmen vågar vara långsam under långa sträckor för att sen ösa på när det gäller, inzoomningarna på Kidmans sargade ansikte är ren och skär filmmagi. Trots alla lovord säger magkänslan att det bara är en 3a, och då får jag lita på den, men att den är ganska stark, det råder det inga tvivel om. För ett filmår som varit så mediokert som 2018 kommer den här utan problem in på topp 5 så här långt. Av kritikermottagandet att döma inser jag att många inte verkar hålla med mig, men det är ju deras problem och inte mitt.
saugox (Anmäl)   19:25 27/1
Svag 3:a. Imponerande skådespelarinsatser men undermåligt manus och segt tempo.