Det 13:e tillägget

Originaltitel: 13th
Regissör:Ava DuVernay
Utgivningsår:2016

Om Det 13:e tillägget:

I den här dokumentären analyserar forskare, aktivister och politiker kriminaliseringen av afroamerikaner och ökningen av antalet intagna i USA:s fängelser.

Titel: VD
År: 2008
Standard Operating Procedure

Ava DuVernay, Spencer Averick

Dokumentär

Diskussioner om Det 13:e tillägget  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det 13:e tillägget (10 st)
lyssander (Anmäl)   19/9 2018
Jag har hört det mesta tidigare. Här knuts dåtid och nutid ihop på ett finurligt sätt. Slaveriet är tydligen bara avskaffat på pappret. Bra intervjuer med väl valda personer.
Zipper (Anmäl)   21/3 2017
Ibland är det svårt att betygsätta dokumentärer. Innehållet är högintressant, men dokumentärer av den här typen där allehanda experter uttalar sig är inte särskilt filmiskt. Men som sagt, supereffektivt och intressant.
myslas (Anmäl)   19/2 2017
Ett viktigt ämne att dokumentera utan tvekan och filmen tar upp flera saker som är värda att diskuteras. Det stora problemet är dock att den innehåller lite väl mycket åsikter och insinuationer som alldeles för sällan backas upp med fakta och filmen blir på så sätt rätt ineffektiv. Den är hur som helst en bra startpunkt för att lära sig mer om detta ämnet och jag tycker absolut att den ska ses. Bör ändå vara chanslös på Oscar mot "OJ: Made in America".
Howler19 (Anmäl)   11/1 2017
De stora poängerna om massfängslande och kriminaliserande av droger är viktiga och svåra att argumentera mot om man värderar mänskliga rättigheter. I processen sparkar DuVernay vilt omkring sig, vilket resulterar i att filmen blir spretig och framför allt i att för många sparkar träffar fel måltavlor.
setterwall (Anmäl)   8/1 2017
Välgjord dokumentär med åsikter som byggs upp av fakta. Viktigt ämne. Vidrig verklighet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det 13:e tillägget