Det bor en fransk kvinna i min lägenhet

Originaltitel: A Couch in New York
Regissör:Chantal Akerman
Utgivningsår:1996

Om Det bor en fransk kvinna i min lägenhet:

Henry, en dystergök till psykiatiker i New York byter lägenhet med Béatrice, en levnadsglad fransyska i Paris - utan att ses. Hon tar lätt och ledigt över hans patienter och han blir alltmer nyfiken på kvinnan vars rum han tagit över...

Juliette Binoche, Richard Jenkins, William Hurt, Paul Guilfoyle, Stephanie Buttle, Barbara Garrick

Chantal Akerman, Jean-Louis Benoît

Komedi, Romantik

Un divan ā New York

Frankrike, Tyskland, Belgien
Diskussioner om Det bor en fransk kvinna i min lägenhet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det bor en fransk kvinna i min lägenhet (9 st)
idaho1981 (Anmäl)   13/12 2015
Nrj, hur kan det bli så här platt och dåligt när två av mina absoluta favoriter är med. Men det känns löjligt och överdrivet. Manuset är väldigt enkelspårigt och karaktärerna ointressanta. Synd!
Tonti (Anmäl)   16/11 2014
Överdrivet utskälld då det ju faktiskt rör sig om en helt igenom trevlig skapelse. Vore förstås omöjligt att utan förhandskunskap lista sig till att Akerman är regissör men det är samtidigt tydligt att det inte är en Nora Ephronfilm. Finns ett par snygga sekvenser, tempot är schysst och skådisarna fina, särskilt den sävlige Hurt. Då gör det inte så mycket att storyn är fullt menlös.
jonbo (Anmäl)   17/9 2011
Hurt bevisar att han ibland kan vara den mest okarismatiska och tråkiga skådespelaren. Binoche känns som en karikatyr på free-spirited-frenchness instoppad i en film som inte har tempo, panache eller något att säga. Oerhört tråkigt.
dr.kristina (Anmäl)   24/3 2009
Nä, jag blev så besviken. Total avsaknad av "kemi" mellan Hurt och Binoche. Det hjälper inte med Hurts hundögon och Binoche´s leende. En rom-com måste åtminstone vara lite fångande - men den här var helt ointressant. Suck...
KillerPutte (Anmäl)   19/7 2008
(rek.2) Detta var bland det mest ointegsägande jag någonsin har sett, fullkomlig avsaknad av allt vad en film bör innehålla. Ettan är klarade än någonsin!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det bor en fransk kvinna i min lägenhet