Det enda rationella

Originaltitel: Det enda rationella
Regissör:Jörgen Bergmark
Utgivningsår:2009

Om Det enda rationella:

Pappersbruksarbetaren Erland arrangerar i kyrkans regi en äktenskapsskola tillsammans med sin fru. Han drabbas av en häftig förälskelse: han blir passionerat förälskad i sin bästa väns hustru. Erlands rationella lösning är att alla inblandade sätter sig ner och diskuterar situationen och sedan försöka leva tillsammans i hans och hans hustrus hus. Ett beslut som sätter dem alla på en ödesdiger kurs som hotar att störta dem alla i avgrunden.
Se filmen på CDON

Regissör: Dan Reed
År: 2007
Genre: Thriller
Den grymma leken

Pernilla August, Rolf Lassgård, Stina Ekblad, Claes Ljungmark, Magnus Roosmann, Magnus Eriksson, Anki Lidén, Johan Storgård

Jens Jonsson

Drama

A rational solution, De rationella, Äktenskapsskolan

Sverige, Finland, Tyskland, Italien
Diskussioner om Det enda rationella  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det enda rationella (57 st)
Rai (Anmäl)   27/2 2018
Gäsp! Vad jag blev sömnig!!
Gordyal (Anmäl)   3/9 2016
I stort en rätt så trött och trälig film med en handfull H-E-L-T magiska scener vilka samtliga bjuder på en hejdlöst besvärande stämning - någon sorts högeffektiv torture porn, fast i frukostbordssamtalstappning. Skådespelet i allmänhet är grymt bra, och Stina Ekblad är fullkomligt lysande. Synd att inte helheten funkar så bra. (9/15)
Snah (Anmäl)   10/6 2015
Men det var då ett fasligt koppulerande! :)
Nico Fidenco (Anmäl)   14/6 2014
Både här och i olika tidningar beskrivs att filmen utspelar sig på 70-talet. Men i filmen nämns Globen som byggdes 1989. Nåväl, oväntat bra
emilstjernholm (Anmäl)   29/12 2013
Visst, skådespelarna gör det bra och fotot är någorlunda stiligt, men från minut trettio kändes det som att filmen mest bara stod och stampade. Oengagerande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det enda rationella