Det finns bara en Jimmy Grimble

Originaltitel: There's Only One Jimmy Grimble
Regissör:John Hay
Utgivningsår:2000

Om Det finns bara en Jimmy Grimble:

Jimmy Grimble är en blyg skolpojke från Manchester. I skolan är blir han ständigt retad av de andra barnen och hemma måste han tampas med sin mor och hennes nya pojkvän som han långt ifrån gillar. Emellertid, genom fotboll, och ett par speciella skor, som enligt ryktet tillhört Robbie Brewer, lyckas han bygga upp självförtroendet till leda skolans fotbollslag till finalen i en lokal skolcup.

Titel: Skruva den som Beckham
Originaltitel: Hotshot
Regissör: Rick King
År: 1987
Hotshot

Ray Winstone, Robert Carlyle, Gina McKee, Lewis McKenzie, Dave Hill (I), Jane Lapotaire, John Henshaw, Ben Miller, Sean McGowan, Bobby Power

John Hay, Simon Mayle, Rik Carmichael

Drama, Komedi

Storbritannien, Frankrike

Recension Det finns bara en Jimmy Grimble

- Den_Misstänkte sätter betyg 3 och skriver:
Handling: Den här filmen handlar om Jimmy Grimble. Han är 15 år och älskar fotboll. Och han är riktigt bra på det. När ingen ser då, förstås. Då glömmer han allt han kan. Men Grimble lider av andra problem också. Han är mobbad i skolan och är kär i den något udda tjejen Sara. Hans mamma har slängt ut pappan och dessutom skaffat sig en riktig slusk till pojkvän. Men en dag kommer vändningen. Jimmy...

Recension av Det finns bara en Jimmy Grimble - Läs hela!

Med i listor: Fotboll
Diskussioner om Det finns bara en Jimmy Grimble  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det finns bara en Jimmy Grimble (50 st)
amotherscrime (Anmäl)   21/1 2015
Extremt cheesy B-ig tonårshistoria som dock berättas på ett väldigt annorlunda sätt. Väldigt britt-smutsig och nästan rå men inte utan härlig humor! Inte heller utan dramatik eller hjärtvärme. Men att fotbollsscenerna är det overkligaste och töntigaste jag någonsin sett är ju en annan sak man får försöka se över. En väldigt bra, dålig film helt enkelt.
hestret (Anmäl)   25/10 2014
Var ju ett tag sedan jag såg denna, men kommer ändå ihåg den som mer trevlig än larvig och ganska skön i allmänhet liksom. 52/100
Krille80 (Anmäl)   24/10 2014
Under första halvan finns det ett härligt driv och fina karaktärsbeskrivningar medan andra halvan har för många långsamma och långa scener. Robert Carlyle är alltid sevärd och unge Lewis McKenzie lyckas bära filmen. En fin film med fina budskap och sevärda skådespelarinsatser men inte särskilt originellt.
Gigi1943 (Anmäl)   15/4 2013
Skulle detta vara en "ungdomsfilm", ha ha, detta är en helt underbar "pensionärsfilm" om ni frågar mig! Lyssna här: jag avskyr sport - i synnerhet fotboll - och är absolut vaccinerad mot "ungdomsfilmer" och när figurer i filmerna mobbas så stänger jag av ... ! Men, jisses, här satt jag som klistrad och njöt i så fulla drag man bara kan göra! Vilken "feel-good-film"!!! Måste ses, jag fick hjärtklappning av njutningen. Kan det (möjligen) beror på att en av mina superidoler var med, Robert Carlyle! Himmel så go han var i denna mjukisgulliga film. Se den, se den, se den! Så nära en femma man kan komma, stark fyra alltså (tyvärr tog jag inte upp den, men det skall jag göra nästa gång den går) - oau!
fitteld (Anmäl)   3/9 2009
En av mina favoriter sedan länge. Både hysteriskt kul och sorglig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det finns bara en Jimmy Grimble