Det fördolda

Originaltitel: Freud
Regissör:John Huston
Utgivningsår:1962

Om Det fördolda:

Doktor Sigmund Freud, en neurolog, använder hypnos för att behandla hysteri i Wien 1885. Han blir intresserad av ett fall där en pojkes hat mot sin far grundar sig i en incestuös kärlek till hans mor, vilket är en svaghet Freud ser i sig själv.

Titel: A Dangerous Method
Originaltitel: A Dangerous Method
Regissör: David Cronenberg
År: 2011
Genre: Drama, Romantik, Thriller
A Dangerous Method

Montgomery Clift, Susannah York, Larry Parks, Susan Kohner, Eileen Herlie, Fernand Ledoux, David McCallum

Jean-Paul Sartre, Wolfgang Reinhardt, Charles Kaufman

Drama, Biografi

Diskussioner om Det fördolda  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det fördolda (6 st)
Tabu (Anmäl)   30/3 2016
Man tror automatiskt att det borde vara en kvinna som har de "finaste" ögonen i filmens historia, men blicken då Clift som spelar Freud "inser" hur långt civilisationen förträngt det omedvetna?, är något alldeles anmärkningsvärt. Jane Campion är annars något av en auktoritet på "själens speglar", se bara "Portrait of a Lady" med alla dess suktande våta sängkammarblickar...
Mikka (Anmäl)   7/6 2012
Visst är den ganska välgjord och fotot är riktigt fint, men jag är inte så förtjust i manus. Dessutom är filmen väldigt lång och tråkig med långa passager där det inte direkt händer något.
kennert (Anmäl)   18/12 2011
Är i längsta laget,men blev intressantare på slutet.
monsterpop (Anmäl)   15/12 2007
spännande som fuck om man är lagd åt hållet, & inte vill jag föreställa mig den människa som inte är det. fru freud var även tjusig.
Eeler (Anmäl)   2/7 2007
Sartre ville inte ha sitt namn med som manusförfattare till denna film då han inte tyckte om Hustons extensiva omarbetningar av hans jättetext. Finns många roliga anekdoter om deras möte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det fördolda