Det gyllene fältet

Originaltitel: The Reflecting Skin
Regissör:Philip Ridley
Utgivningsår:1990

Om Det gyllene fältet:

Nioårige Seth och hans kompisar är säkra på att den svartklädda kvinnan Dolphin, en änka som bor ensam i ett stort hus i närheten, är en vampyr. Seths kompisar försvinner en efter en och hittas döda på olika ställen i närheten, tillräckligt nära Seths egen bostad för att göra hans far till huvudmisstänkt som mördaren. Men Seth själv är helt övertygad om att det är vampyrens verk.

Titel: Jag är inte rädd
Originaltitel: La ville est tranquille
Regissör: Robert Guédiguian
År: 2000
Den lugna staden

Viggo Mortensen, Lindsay Duncan, Sheila Moore, Duncan Fraser, Jeremy Cooper, David Longworth

Philip Ridley

Drama, Thriller

Storbritannien, Kanada

Recension Det gyllene fältet

- Mats_Sve sätter betyg 4 och skriver:
På den Amerikanska landsbyggden lever Seth, en liten kille på 9 år med sin mamma, pappa och bror. En dag får Seth höra om vampyrer, han misstänker direkt Dolphin, en ensam kvinna. Snart dör Seths kompis och hans pappa är misstänkt Men Seth annar att det är någon annan som dödat hans kompis, kanske en vampyr. De gyllende fältet är framförallt ett visuellt mästerverk, varenda bild är ett konstverk,...

Recension av Det gyllene fältet - Läs hela!

Med i listor: Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Det gyllene fältet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det gyllene fältet (85 st)
Gordyal (Anmäl)   14/7 2016
Mycket skrik och lite ull. Pretentiöst så det står härliga till med foto så storslaget och överarbetat att det ger påsar under ögonen, och med musik så bombastisk att man tror att det är ett dåligt skämt. Symbolik in absurdum, kassa barnskådisar och total avsaknad av konstnärlig glimt i ögat. En hel del bra och minnesvärda scener och sekvenser, men helheten känns mest ansträngd. Den skickligt plastikopererade kejsarens nya kläder. (6-/15)
mazquara (Anmäl)   30/11 2014
intressant manus, men regin är alltför undermålig - synd, för jag hade verkligen velat gilla det här!
Dele (Anmäl)   13/7 2014
Fint fotad och tonsatt historia som växer vartefter, berättad med ett varmt poetiskt handlag. Och under ytan kryllar av intressanta mänskliga ämnen.
ThePatient (Anmäl)   15/8 2013
Gud vad den försöker vara betydelsefull utan att lyckas. Dessutom svårt att bry sig när de två karaktärerna som syns mest i filmen är vidrigt störiga.
jeremy_jones (Anmäl)   2/11 2012
Den gör så jäkla ont att se. Trots en del märkbara brister, skådespelet är särskilt ojämnt hos barnskådisarna, är detta ett ångestridet och mångbottnat mästerverk med tung symbolik och emotionell punch. (6/6)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det gyllene fältet