Det gyllene skinnet

Originaltitel: Jason and the Argonauts
Regissör:Don Chaffey
Utgivningsår:1963

Om Det gyllene skinnet:

Filmatisering av den klassiska grekiska sagan om Jasons jakt på det gyllene skinnet.

Titel: Gudarnas krig
Regissör: Riccardo Freda
År: 1961
Genre: Äventyr
I giganti della Tessaglia

Honor Blackman, Todd Armstrong, Gary Raymond, Nancy Kovack, Nigel Green, Michael Gwynn, Douglas Wilmer, Jack Gwillim, Laurence Naismith, Niall MacGinnis, John Cairney

Jan Read, Beverley Cross

Familjefilm, Action, Äventyr, Fantasy

Storbritannien, USA

Recension Det gyllene skinnet

- ses11 sätter betyg 2 och skriver:
Det gyllene skinnet är en mäktig film, ingen fråga om saken. Föreställ dig ett tjog trumpeter, otroliga vidunder samt fjantiga dialoger och du har den här filmen i ett nötskal. Men för att knäcka nötskalet gäller det att se filmen för vad den är. Det här är inget vackert drama med genomarbetad dialog och symbolik i massor. Det är inte heller en svår film från Franska nya vågen. Som jag sagt tidigare,...

Recension av Det gyllene skinnet - Läs hela!

Med i listor: Fantasy
Diskussioner om Det gyllene skinnet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det gyllene skinnet (87 st)
Bumbi78 (Anmäl)   23:24 11/2
Så klassiskt som ett fantasyäventyr kan vara. Svettiga män kämpar mot utmärkta stopmotion-effekter i allehanda fräcka miljöer. Töntfaktorn finns såklart där hela tiden, men detta är så charmigt att det är omöjligt att inte le sig igenom hela filmen. Effekterna var nog rätt otroliga för sin tid.
Solidus (Anmäl)   10:37 7/1
Fin äventyrsfilm med modiga hjältar ska ta sig an olika monster. Fokuset är på specialeffekterna och allt annat kommer i andra hand. För mig gör det ingenting, då effekterna, då menar jag stop-motion scenerna, är imponerande välgjorda. Harryhausen gav sina monster små detaljer som ger dem mer liv, och inget monster är det andra lik. Striden mot skeletten är ett tekniskt mästerverk och jag svettas när man tänker på det hårda arbete som måste ligga bakom den scenen från en tid då det inte fanns dator och redigeringsprogram. Filmen i sig är på en 3:a, men mästare Harryhausens animationer tar filmen ytterligare en nivå.
martin eden (Anmäl)   14/8 2018
[rek. 3] En riktig myspysrulle! Många fina scener med fantastisk stop motion. Detta är en riktig stop motion klassiker som är välförtjänt av sitt rykte. Det är inte bara själva stop motion effekterna i sig utan även Harryhausens design på varelserna. Även scenografin är härlig. Det negativa är att jag tycker att, även om filmen klart är strukturerad kring Harryhausens animationer, så är manusets länkande avsnitt mellan dessa ganska svaga. Karaktärerna utvecklas minimalt och filmen består i regel av ett gäng episoder av Harryhausens animationer. Även om detta är fallet i flera av hans filmer tycker jag att man i andra fall fokuserar bättre på att länka handlingen och utveckla karaktärerna Detta sagt så är det fortfarande en riktigt njutbar och härlig äventyrsfilm. Bra!!, 3+
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
DrJW (Anmäl)   15/3 2015
Handlingen var verkligen bra, men de är synd att dem hoppade en del i berättande och inte tog sin tid. De hade inte behövt va slött, den kunde ha berättats i en viss fart. Höjdpunkten är ju stop motion-effekterna av Ray Harryhausen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det gyllene skinnet