Det hände en natt

Originaltitel: It Happened One Night
Regissör:Frank Capra
Utgivningsår:1934

Om Det hände en natt:

En journalist får korn på en bra story när han känner igen en arvtagerska på rymmen. Han slår sig i slang med henne under en resa med en landsvägsbuss.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Bringing up Baby
Regissör: Howard Hawks
År: 1938
Ingen fara på taket
Titel: Med tio cents på fickan
Originaltitel: Sullivan's Travels
Originaltitel: Holiday
Regissör: George Cukor
År: 1938
En friare i societén

Clark Gable, Claudette Colbert, Walter Connolly, Roscoe Karns, Jameson Thomas, Alan Hale, Charles C Wilson, Arthur Hoyt, Blanche Friderici, Ward Bond, Harry C Bradley, Wallis Clark, George P Breakston

Robert Riskin

Komedi, Romantik, Äventyr, Roadmovie

Med i listor: 30-tal Top 50, Oscars, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Det hände en natt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det hände en natt (103 st)
Lotso (Anmäl)   00:10 5/4
I sin helhet är det ibland de simpla sakerna som sticker ut och är minnesvärda. Som jag sagt tidigare, behövs inte mycket för att göra en bra film. Men levererar man en bra berättelse med två bra skådespelare och karaktärer man bryr sig om så går det i hamn. Denna filmen är exakt sådan typ av film. En härlig romcom som har stått “test of time” och två huvudpersoner man har svårt att inte gilla.
Pi-R (Anmäl)   30/11 2017
Colbert och – framför allt – Gable briljerar såväl i egen rätt som som par, manuset är inte jätteorginellt med dagens ögon, men torde ha varit desto mer nyskapande för sin samtid. Regin är helgjuten, och dialogen har ett flertal guldkorn. Vid ett par tillfällen blir trettiotalets könsroller alltför tydliga, men på det hela taget, så klarar filmen sig förvånansvärt bra också i det avseendet. Största kvalitetsdippen kommer i scenen när Greyhoundbussens passagerare spritter ut i sång. På det hela taget, en stabil fyra, en klassiker och en feelgoodrulle i ordens bästa bemärkelse.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
92axha10 (Anmäl)   11/2 2017
Capra är en skicklig filmmakare. Gable är en charmig herre. Allt man behöver för en skön komedi.
ulpe01 (Anmäl)   5/1 2017
Charmigt och underhållande, bortsett från slutet där det verkar som att man filmat utan huvudrollsinnehavarna av någon outgrundlig anledning. Betyget beror mest på att jag gillade Gable och Colbert så mycket.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det hände en natt