Betyg idag: 1 043 Besökare idag: 5 677

Originaltitel: It Happened One Night
Regissör:Frank Capra
Utgivningsår:1934

Om Det hände en natt:

En journalist får korn på en bra story när han känner igen en arvtagerska på rymmen. Han slår sig i slang med henne under en resa med en landsvägsbuss.
Se filmen på iTunes

Titel: Med tio cents på fickan
Originaltitel: Sullivan's Travels
Originaltitel: Some Like It Hot
Regissör: Billy Wilder
År: 1959
I hetaste laget

Clark Gable, Claudette Colbert, Walter Connolly, Roscoe Karns, Jameson Thomas, Alan Hale, Charles C Wilson, Arthur Hoyt, Blanche Friderici, Ward Bond, Harry C Bradley, Wallis Clark, George P Breakston

Robert Riskin

Komedi, Romantik, Äventyr, Roadmovie

Med i listor: 30-tal Top 50, Oscars, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Det hände en natt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det hände en natt (102 st)
Pi-R (Anmäl)   23:14 30/11
Colbert och – framför allt – Gable briljerar såväl i egen rätt som som par, manuset är inte jätteorginellt med dagens ögon, men torde ha varit desto mer nyskapande för sin samtid. Regin är helgjuten, och dialogen har ett flertal guldkorn. Vid ett par tillfällen blir trettiotalets könsroller alltför tydliga, men på det hela taget, så klarar filmen sig förvånansvärt bra också i det avseendet. Största kvalitetsdippen kommer i scenen när Greyhoundbussens passagerare spritter ut i sång. På det hela taget, en stabil fyra, en klassiker och en feelgoodrulle i ordens bästa bemärkelse.
Filmfantast86 (Anmäl)   22:22 30/10
92axha10 (Anmäl)   02:23 11/2
Capra är en skicklig filmmakare. Gable är en charmig herre. Allt man behöver för en skön komedi.
ulpe01 (Anmäl)   06:54 5/1
Charmigt och underhållande, bortsett från slutet där det verkar som att man filmat utan huvudrollsinnehavarna av någon outgrundlig anledning. Betyget beror mest på att jag gillade Gable och Colbert så mycket.
myslas (Anmäl)   6/11 2016
Colbert och Gable är utmärkta i sina roller men manuset är inte av samma klass. Det finns några briljanta scener men också en del utfyllnad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det hände en natt