Betyg idag: 1 463 Besökare idag: 6 122

Originaltitel: Hauru no Ugoku Shiro
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:2004

Om Det levande slottet:

Den unga hattmakerskan Sophie möter en dag en trevlig ung man som är förföljd av konstiga varelser med obestämd kroppsform. När hon kommer hem sveper en snobbig dam in i butiken och förolämpar både hattarna och Sophie. Damen visar sig vara en häxa när hon kastar en förbannelse på Sophie. Förtrollad så att hon ser ut att vara 90 år ger sig Sophie ut på en vandring och hamnar i trollkarlen Haurus omkringvandrande slott. Där möter hon elddemonen Calcifer som också har problem av magisk karaktär. De enas om att hjälpa varandra.

Titel: Spirited Away
Originaltitel: Mononoke Hime
År: 1997
Genre: Äventyr, Fantasy, Anime
Prinsessan Mononoke
Titel: Ponyo på klippan vid havet
Originaltitel: Gake no ue no Ponyo
År: 2008
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr, Anime
Ponyo på klippan vid havet
Titel: Kikis expressbud
Originaltitel: Unico
Regissör: Osamu Tezuka
År: 1981
Unico

Akihiro Miwa (röst), Takuya Kimura (röst), Chieko Baisho (röst), Tatsuya Gashuin (röst), Ryûnosuke Kamiki (röst), Haruko Kato (röst)

Hayao Miyazaki

Science Fiction, Fantasy, Anime

Howl's Moving Castle

Japan

Recension Det levande slottet

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
Äntligen har jag sett Hayao Miyazakis nya film som jag hade så stora förväntningar på. Den senaste filmen som han har gjort tycker jag är hans bästa och den ger jag en femma till. Antar att jag inte behöver nämna vad den heter. Hur som helst så märker jag vissa likheter mellan Moving castle och Spirited away. Huvudpersonen har vissa likheter med Yubaba, häxan i Spirited. Sedan finns det även vissa...

Recension av Det levande slottet - Läs hela!

Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Fantasy Top 50, Filmfrossa på Hagabion 2006, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Norrköping Filmfestival Flimmer 2008, Science Fiction Top 50, Studio Ghibli, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Det levande slottet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Det levande slottet (709 st)
Sarakin76 (Anmäl)   03:21 6/12
Audiovisuelt godteri. Storyen noe komplisert og uklar men det gjør ingenting. En av Miyazakis beste.
Filmfantast86 (Anmäl)   23:00 17/10
BrutusBeefcake (Anmäl)   1/4 2016
Måste säga att detta är den bästa Ghibli-filmen jag sett hittills, aldrig varit övertygad om studion tidigare men Det Levande Slottet bevisade mig fel. Riktigt vacker och otroligt detaljrik med en medryckande historia. Precis så som tecknade filmer skall vara. (11-/15)
cannibalrice (Anmäl)   5/3 2016
Alltså nej, det här är rena motorsågsmassaker på boken. Varför göra något så här pass osammanhängande när det inte är det ursprungligen?
Sture Stenhög (Anmäl)   24/10 2015
Jag kan än en gång konstatera att anime inte är min grej, men det här var åtminstone det bästa som jag har sett av Miyazaki så här långt. Både storyn och karaktärerna är intressantare här än i Spirited Away och Prinsessan Mononoke, här finns inslag som slottet och elden som båda känns roligare än något som de två andra nämnda filmerna hade att erbjuda. Jag kan väl fortfarande tycka att det borde ha gått att göra mer med dessa inslag än vad man gör dock, och i vanlig ordning är det lite för mycket som är alldeles för random. Filmen tappar dessutom ganska mycket framåt slutet och mynnar ut i lite för outvecklade lösningar. Sett till underhållningsvärde ligger det i slutändan på gränsen till godkänt, men allt i den här genren som inte gör mig brutalt uttråkad ser jag ändå som en triumf
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det levande slottet