Det levande slottet

Originaltitel: Hauru no Ugoku Shiro
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:2004

Om Det levande slottet:

Den unga hattmakerskan Sophie möter en dag en trevlig ung man som är förföljd av konstiga varelser med obestämd kroppsform. När hon kommer hem sveper en snobbig dam in i butiken och förolämpar både hattarna och Sophie. Damen visar sig vara en häxa när hon kastar en förbannelse på Sophie. Förtrollad så att hon ser ut att vara 90 år ger sig Sophie ut på en vandring och hamnar i trollkarlen Haurus omkringvandrande slott. Där möter hon elddemonen Calcifer som också har problem av magisk karaktär. De enas om att hjälpa varandra.

Titel: Spirited Away
Originaltitel: Sen to Chihiro no kamikakushi
År: 2001
Spirited Away
Titel: Prinsessan Mononoke
Originaltitel: Mononoke Hime
År: 1997
Prinsessan Mononoke
Titel: Ponyo på klippan vid havet
Originaltitel: Gake no ue no Ponyo
År: 2008
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr, Anime
Ponyo på klippan vid havet
Titel: Unico in the Island of Magic
Originaltitel: Hayao Miyazaki and the Ghibli Museum
Regissör: Isao Takahata
År: 2005
Hayao Miyazaki and the Ghibli Museum

Akihiro Miwa (röst), Takuya Kimura (röst), Chieko Baisho (röst), Tatsuya Gashuin (röst), Ryûnosuke Kamiki (röst), Haruko Kato (röst)

Hayao Miyazaki

Science Fiction, Fantasy, Anime

Howl's Moving Castle

Japan

Recension Det levande slottet

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
Äntligen har jag sett Hayao Miyazakis nya film som jag hade så stora förväntningar på. Den senaste filmen som han har gjort tycker jag är hans bästa och den ger jag en femma till. Antar att jag inte behöver nämna vad den heter. Hur som helst så märker jag vissa likheter mellan Moving castle och Spirited away. Huvudpersonen har vissa likheter med Yubaba, häxan i Spirited. Sedan finns det även vissa...

Recension av Det levande slottet - Läs hela!

Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Fantasy Top 50, Filmfrossa på Hagabion 2006, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Norrköping Filmfestival Flimmer 2008, Science Fiction Top 50, Studio Ghibli, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Det levande slottet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Det levande slottet (711 st)
Jamesa (Anmäl)   20:11 18/5
Rörig och lite svagare handling, men bra karaktärer och lysande animation, vilket gör att den kommer upp till betyg 3, som bra.
Hypostas (Anmäl)   21:48 4/4
Sänkning till tvåa efter omtitt i anhedoniskt tillstånd.
Sarakin76 (Anmäl)   6/12 2017
Audiovisuelt godteri. Storyen noe komplisert og uklar men det gjør ingenting. En av Miyazakis beste.
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
BrutusBeefcake (Anmäl)   1/4 2016
Måste säga att detta är den bästa Ghibli-filmen jag sett hittills, aldrig varit övertygad om studion tidigare men Det Levande Slottet bevisade mig fel. Riktigt vacker och otroligt detaljrik med en medryckande historia. Precis så som tecknade filmer skall vara. (11-/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det levande slottet